Miksi Hoosiannaa lauletaan sekä adventtina että palmusunnuntaina?

 

Hoosianna-hymniä laulettiin vuosi sitten ensimmäisenä adventtina Oulun tuomiokirkon edustalla. Kuva: Sanna Krook / Kirkon kuvapankki

Radio Dei otti selvää, miten Hoosianna-virsi on saanut alkunsa ja miksi se kajahtaa kirkoissa sekä adventtina että palmusunnuntaina.

Raamatussa Hoosianna-sana esiintyy Matteuksen evankeliumin 21. ja Johanneksen evankeliumin 12. Luvussa. Näitä tekstejä luetaan kirkoissa sekä adventtina että pääsiäisenä . Hoosianna on kansan vastaanottohuuto Jeesus Nasaretilaiselle, kertoo teologian tohtori ja virsitutkija Seppo Suokunnas Radio Dein Virsivartissa.

Hoosiannahymnin on säveltänyt saksalainen, mutta Ruotsissa toiminut Georg Joseph Vogler, Seppo Suokunnas paljastaa. Kuningas Kustaa kolmas kutsui Voglerin syksyllä 1786 Tukholmaan hovinsa musiikin johtajaksi. Hoosianna-hymnin ensiesitys oli Tukholman Klaran kirkossa 3.5.1795. Suokunnas kertoo:

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

– Suomessa Hoosianna kuultiin ensi kerran kuitenkin vasta vuonna 1858 Turussa. Suomeksi hymni julkaistiin vuonna 1871 kokoelmassa Suomalainen lauluseppele. Virsi sai runsaasti julkisuutta kansakoulujen ja kristillisten järjestöjen kautta, joten se otettiin koraalikirjan loppuun ja hieman myöhemmin myös Siionin kanteleen sävelmistöön. Kesti kuitenkin yli 100 vuotta ennen kuin Hoosianna pääsi suomalaiseen virsikirjaan.

Hoosianna tarkoittaa sananmukaisesti Herra auta, pelasta. Radio Dein toimittaja ja juontaja Anu Lehtipuu toteaa, että adventtia ja palmusunnuntaita yhdistää toisiinsa se seikka, että näinä molempina kirkollisina juhlapyhinä odotetaan Jeesusta: adventtina aloitetaan valmistautuminen Jeesuksen syntymäjuhlan viettoon ja palmusunnuntaina puolestaan Jeesus toi ilmi tehtävänsä , jonka sitten täytti pääsiäisenä ristillä. Anu jatkaa:

– Adventti-sana juontuu latinan sanoista adventus Domini ja tarkoittaa Herran saapumista ja tulemista. Uusi kirkkovuosi alkaa adventista, jolloin kirkollinen väri vaihtuu violetiksi. Adventinaikaa kutsutaan pieneksi paastoksi tai adventtipaastoksi erotuksena pääsiäisenajan suuresta paastosta. Aiemmin evankelis-luterilaisen kirkon piirissäkin oli tavallista harjoittaa katumusta ja paastota adventinaikana.

Anu Lehtipuu tuo esiin, että palmusunnuntaina Jeesus ratsasti Jerusalemiin vaatimattomasti aasinvarsalla. Tämä oli viesti juutalaisille, jotka odottivat – ja yhä odottavat – voittosaattueessa saapuvaa Messiasta, joka tulisi taistelemaan heidän puolestaan roomalaisia vastaan. Adventtina ja palmusunnuntaina lauletaan myös muun muassa Tiellä ken vaeltaa -virttä, joka kertoo Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin.

Radio Dein Biisikiikarissa kuultiin keskiviikkona Hoosiannan sijasta toinen adventinajan virsi, O come o come Immanuel, joka on vanha anglosaksinen virsi. Beta-radio, joka on USA:sta, Pohjois-Carolinasta kotoisin oleva bändi, esitti virren Biisikiikarissa. Ohjelman voit kuunnella Radio Deistä uusintana – ja halutessasi vaikka laulaa mukana – lauantaina klo 10.30.

Sunnuntaina pääset laulamaan Hoosiannaa myös Radio Dein taajuudella, jossa Raamattuopiston jumalanpalvelus lähetetään kello 11 ja Tuomasyhteisön tuomasmessu kello 18.

Seppo Suokunnaksen toimittaman Virsivartin voit kuunnella kokonaisuudessaan Radio Deistä sunnuntaina kello 7:00 tai uusintana 10:45.