”Kuluttajakulttuurin tarinat hylkivät ilosanomaa”

 

Kuluttaminen määrittää nykyään ihmistä. Kuva: Flickr / Enis Leblebici

Nykyaikana seurakuntienkin pitäisi myydä sanomansa, kirjoittaja toteaa The Christian Postissa.

Pelastussanoma Jeesuksesta ei mahdu enää meitä ympäröiviin nykyajan ”yhteisiin tarinoihin”, väittää Michael E. Brooks The Christian Postissa.

Hänen mukaansa nykykulttuurissa toistetaan ja paisutetaan siellä jo pulputtavia villityksiä. Ne taas ovat luonteeltaan niin erilaisia kuin ilosanoma Jeesuksesta, että niistä suurin osa sulkee luonnostaan evankeliumin ulkopuolelleen.

Karas-Sana Neliöb. 22.-28.4.

Brooksin mukaan nykyisten ”yhteisten tarinoiden” erityishaasteena on niiden yhä yksilöllistetympi ja kuluttajakeskeisempi luonne.

– Se, mikä on erilaista meidän ajassamme, on harkittu kerronnan kehittämisen metodi, sen kaikkialle tunkeutuva eteneminen, ja se, että yleisö totutetaan pääasiassa olemaan kuluttajia. Myyvyyden vaatimus leviääkin helposti kaikkialle, myös seurakuntiin, vaikka itse evankeliumiin kulutusajattelu sopii heikosti.

– Ilosanoma on ollut suurin – – tarina, mutta nyt se on kappale tukahduttavaa tarustoa, joka on hävitettävä jalompien itseilmaisun ja itseensä uppoutumisen tarinoiden tieltä, Brooks toteaa.

– Kuitenkaan epätoivo ei ole vastaus. Ilosanoman päämäärä on muuttaa sinut ja tekemällä niin vaikuttaa toisiin ympärilläsi.