Leif Nummela ehdottaa piispaboikottia

19.08.2010 07:00 | Radio Dei | Jouni Sipilä
Leif Nummela on Kansanlähetyksen julkaiseman Uusi Tie -lehden päätoimittaja
Leif Nummela on Kansanlähetyksen julkaiseman Uusi Tie -lehden päätoimittaja

Kansanlähetyksen julkaiseman Uusi Tie –lehden päätoimittaja Leif Nummela ehdottaa, että harhaan menevien piispojen hengellisiä palveluja ei pitäisi käyttää. Mitä Nummela tällä tarkoittaa?

- Jos henkilö opettaa, että voidaan siunata tai vihkiä samaa sukupuolta oleva pari, hän on ratkaisevasti poikennut kristillisestä opetuksesta sellaisena kuin se nousee Raamatusta. Samoin jos joku opettaa, että neitseestäsyntyminen ei ole todellinen tapahtuma, jollaisena Uusi testamentti sen kuvaa.

- Jos joku opettaa ja uskoo toisin, hän edustaa ratkaisevaa poikkeamista Raamatusta. Se on kuitenkin kristillisen uskon perusta. Silloin ei enää ole pohjaa yhteiselle toiminnalle. Jotta me emme itse olisi edistämässä uskontunnustuksesta ja Raamatusta poikkeavaa opetusta, yhteistyötä ei ole syytä tehdä.

Nummela nimeää harhaan kulkeneiksi piispoista Kari Mäkisen, Wille Riekkisen, Björn Vikströmin ja Mikko Heikan sekä Helsingin tulevan piispan Irja Askolan.

- On olemassa raja, jonka jälkeen kyse toisenlaisesta Raamatun tulkinnasta ja uskon ymmärryksestä. Aika harva varmaan lähtisi luterilaisena tekemään yhteistyötä jehovantodistajien kanssa. Ovatko neitseestäsyntyminen ja kysymys samaa sukupuolta olevien vihkimyksestä niin vakavia asioita, jokaisen tulee arvioida se Raamatun edessä. Minusta ne ehdottomasti ovat niin vakavia asioita.

- Homokysymys on ratkaiseva poikkeama kristillisestä avioliittoetiikasta. Neitseestäsyntymisen kieltäminen on poikkeamista apostolisesta uskontunnustuksesta. Kyse on siltä osin jostakin muusta kristillisestä uskosta.

Onko klassiselle tulkinnalle tilaa?

Nummelan mielestä perinteiselle kristinuskon tulkinnalle ei tunnu olevan sijaa kirkon piirissä.

- Tässä meidän kirkollisessa tilanteessamme on ikäviä piirteitä. Puhutaan paljon siitä, että katto on korkealla ja seinät leveällä ja että tarvitaan suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuutta korostetaan. Kysymys on siitä, riittääkö meillä aitoa suvaitsevaisuutta siihen myös klassiselle kristinuskon tulkinnalle. Ja saako sitä uskoa seurata ilman että joutuu boikottiin ja eristämisen kohteeksi kirkossa.

- Kun joku haluaa myös käytännössä seurata uskoaan, siitä tulee seuraamuksia. Kysymys on suvaitsemattomuudesta.

Vaalit tulossa

Seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa. Nummela ei kuitenkaan usko, että kirkkoa uudistetaan vaaleilla. Hän toivoo kuitenkin, että perinteisen kannan ehdokkaat ja äänestäjät lähtevät liikkeelle.

- Kirkkoa ei uudisteta hallinnollisilla toimenpiteillä eikä kirkkojuridiikalla. Kirkko uudistuu hengellisesti Jumalan sanan kautta. Kun ihmiset kääntyvät Jumalan puoleen, tulee herätys ja tehdään parannusta synneistä. Silloin saadaan kokea Jumalan rakkautta, armoa ja syntien anteeksiantamusta. Kirkon uudistuminen on hengellinen asia ja siinä mielessä kirkkoa ei voi uudistaa pelkillä seurakuntavaaleilla.

- Totta kai toivon, että seurakuntavaaleissa valitaan henkilöitä, jotka eivät poikkea ajattelussaan ja toiminnassaan kristillisestä avioliittokäsityksestä ja apostolisesta uskontunnustuksesta.

Paljon palautetta

Nummela kertoo saaneensa kirjoituksestaan paljon palautetta.

- Erilaisen näkemyksen esittäneelle ei usein vastata argumentein eikä pyrkimällä osoittamaan, että hän on väärässä. Hänelle vastataan solvaamalla ja leimaamalla hänet henkilökohtaisesti. Tässä keskustelussa oli sellaista makua.

-Olen saanut enemmän palautetta kuin mistään muusta pitkään aikaan. Kukaan ei sanonut, että olisin antanut väärän todistuksen. Minä perustin ajatukseni siihen, mitä piispat ovat selvästi itse tuoneet julki. Kukaan ei väittänyt, että olin kohdellut heitä loukkaavasti.

- Minulle vastattiin leimaamalla minut yhteistyökyvyttömäksi ja suvaitsemattomaksi. Tämä on taitavaa ja tehokasta retoriikkaa, mutta se ei vie keskustelua eteenpäin. Minulle se osoittaa sen, että kritisoijilla ei ole argumentteja. On vain jonkinlainen halu luopua näistä asioista. Silloin leimataan kyseenalaisiksi henkilöiksi kaikki, jotka haluavat pitää kiinni perinteisestä kristinuskon tulkinnasta.

Leif Nummelan haastattelu kuullaan Radio Deissä torstaina 19.8. kello 9 alkavalla ajankohtaistunnilla.

 

 

 

Takaisin

Ilmoita asiaton kommentti

Onneksi ev.lut.kirkosta vielä löytyy suoraselkäisiä pappeja! Siunausta Nummelalle (Joos.1:9).

Esa Sarvi | 19.08.2010 09:06

Ilmoita asiaton kommentti

Toimittaja voisi vielä hiukan viilata artikkelin kielioppia, mutta itse asia on todella ajankohtainen ja tärkeä. Kunnioitus Leif Nummelalle siitä, että hän uskaltaa avoimesti asettua vastustamaan suvaitsemattomuutta ja antikristillistä vihaa levittäviä valepiispoja ja -pappeja vastaan.

Mikael Elmolhoda | 19.08.2010 09:34

Ilmoita asiaton kommentti

Kas, voisin katsoa näemmä omaakin kielioppiani, eli viimeinen sana "vastaan" päätyi tekstiin epähuomiossa. Joka tapauksessa mieleeni nousi vielä eräs asiaan liittyvä raamatunkohta, jota Nummela käytti taannoin eräässä saarnassaan:

"Teidät erotetaan synagogasta, ja tulee sekin aika, jolloin jokainen, joka surmaa jonkun teistä, luulee toimittavansa pyhän palveluksen Jumalalle. Näin he tekevät, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua." (Joh. 16:2-3)

Mikael Elmolhoda | 19.08.2010 09:38

Ilmoita asiaton kommentti

Siunausta ja voimia, Lefa!

Martti Vaahtoranta | 19.08.2010 10:08

Ilmoita asiaton kommentti

kunnioitan ja arvostan Leif sinua, että uskallat sanoa ääneen sen, mitä me monet muut ajattelemme.
Yhteiskuntamme on monenlaisessa murroksessa, arvoja poljetaan maahan, niitäkin arvoja, joiden varaan maamme on rakennettu. Juuri kuultiin, että suomi on paras maa maailmassa, ja uskon, että se on juuri siksi, että maassamme rukoillaan paljon. On ihmisiä, jotka näkevät tämän alaspäin menon, mihin ollaan menossa ed.m. asioiden suhteen.

tellervo tamminen-mäki | 19.08.2010 10:44

Ilmoita asiaton kommentti

Kannatettava tomintamalliehdotus muutoinkin käytettäväksi, ei vain piispojen osalta...

Harri Manninen | 19.08.2010 17:39

Ilmoita asiaton kommentti

Nostan hattuani Nummelan siviilirohkeudelle. Mutta samalla ihmettelen, miten voidaan boikotoida tuotetta, jota ei ole olemassakaan? Noilla piispoilla ei nimittäin ole tarjolla oikeita hengellisiä palveluita, pelkkiä ennalta arvattavia fraaseja yleisön kosiskelemiseksi vain.

Samuel | 19.08.2010 18:12

Ilmoita asiaton kommentti

Todellakin, joskus tulee aika jolloin rajoja pitää piirtää. Ja edellä mainitut piispat ovat sanomisillaan rajojen piirtämisen aiheuttaneet. Toisaalta, piispathan on valittu asemiinsa pappien ja maallikoitten toimesta. Ja vaihtoehtojahan olisi ollut, eli suuri joukko pappeja ja maallikoita on halunnut tuollaisia esipaimenia, lainatakseni naapurikirkon nimikettä! Voi kirkkoamme!
Leif maallikona, toki teologina joutuu nyt toimimaan esipaimenen roolissa kun kerran muut esipaimenet vaikenevat. Median edustajana on syytäkin pitää lippua korkealla, neljännen valtiomahdin pitäessä ja voimallisesti ohjatessa maassa mielipidevaltaa.
Jatketaan, ei Ruotsin tietä, vaan raamatullisen kirkon tietä. Ruotsin tie ei ole mikään väistämätön kehityskulku!

MattiV | 19.08.2010 18:18

Ilmoita asiaton kommentti

Leif: tällä linjalla vain eteen päin... Sinusta ja laisistasi kiitetään...

lukkari | 19.08.2010 21:03

Ilmoita asiaton kommentti

Tapahtumaketjuun Kari Mäkinen, Matti Väisänen ja Leif Nummela, sopii sananlasku: JOKA TOISELLE KUOPPAA KAIVAA, SE ITSE SIIHEN LANKEAA. Piispa Mäkinen erotti totuuden saarnaajan, Matti Väisäsen kirkon papin virasta. Nyt samaan kuoppaan ollaan laittamassa kuopankaivaja, Leif Nummelan toimesta, eikä aiheetta. Jos eläisimme Suomen kirkkohistoriaa muutama vuosikymmen taaksepäin, Mäkinen ei olisi koskaan tullut valituksi, niin harhainen ja kirkon opin vastainen hänen teologiansa on. Jos olisi tullut valituksikin, pitäisi erottaa, mikäli kirkon opin puhtautta vaalitaan.

mooses | 19.08.2010 21:12

Ilmoita asiaton kommentti

Uskon, että monet kristityt ovat itkeneet ja rukoilleet Suomen kirkon ja sen monien piispojen luopumuksen johdosta. Kiitos Jumalalle, nyt saimme profeetallisen vastauksen. On suuri ilo, että kirkostamme löytyy vielä selkeä pasunan ääni, jota ei ole vielä ehditty vaientaa piispojen toimesta. Kiitos Leif Nummelalle, siunausta sinulle. Mitä tästä seuraa: Jos mainitut piispat nyt nöyrtyvät ja tekevät parannuksen, siitä seuraa kirkon eheytymistä ja siunaus koko kirkolle. Toinen mahdollisuus on kirkon jakautuminen yhä selkeämmin kahteen leiriin. Raamattuun uskovat ja liberaalit harhaoppiset. Uskon, että kirkon syvissä riveissä suurin osa luterilaisen kirkon jäsenistä yhtyy Leif Nummelan näkemykseen, harhaopillakin tulee raja vastaan. Tästä kertoo myös entisen ammattiyhdistys aktivistin, Risto Kuisman lausunnot, missä hän hämmästelee, piispojen johdolla elettävää harhaisuutta, rakkaassa luterilaisessa kirkossamme.

naatan | 19.08.2010 21:16

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä kirjoitus Leifiltä. Olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan tiettyjen kirkon hengellisten (harhaan)johtajien tilasta.

Kysymykseni kuuluu, miten piispoja boikotoidaan? Kirkosta en haluaisi erota, vaikka välillä mieli kieltämättä tekisin.

jänis vemmelsääri | 19.08.2010 21:30

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä, että löytyy edes joku, joka uskaltaa nousta yleistä kehitystä vastustamaan ja puolustamaan Jumalan Sanaa. Siunausta Nummelalle
Papit,piispat, ja Sananjulistajat astukaa esiin koloistanne. Nyt teitä tarvitaan kansan keskellä julistamaan - Näin sanoo Herra!

mLaivo | 19.08.2010 22:37

Ilmoita asiaton kommentti

Onneksi Suomessa on uskonnonvapaus. Leif Nummela voi liittyä vaikkapa Luther-säätiön kirkkoon, koska luterilainen kirkko ahdistaa.

Kukka | 19.08.2010 23:35

Ilmoita asiaton kommentti

Väärät opit ovat petollisimpia harhaanjohtavia teitä. Jos piispa tai pastori "taivaallisten asioiden asiantuntijana" on harhaoppinen, Raamatun valossa on erittäin rakkaudellista varoittaa sellaisesta.

Meillä tavallisilla ihmisillä on helposti arvostava kunnioitus tällaisia asiantuntijoita kohtaan, eikä riittävää ymmärrystä opin tärkeydestä, jotta osaisimme varoa vääriä opettajia. Ja toisaalta, on myös helppoa mennä suuren lauman mukana tällaisen paimenen perässä - "eihän näin suuri porukka voi olla väärässä!"-ajatuksen tuoman turvan pettämänä.

Kiitos kaikista, jotka koettavat varoittaa meitä petoksesta ja toivottavasti moni ymmärtää ottaa varoituksen vakavasti - hymähtelijöitä ja kieltäjiä riittää aina.

TH--- | 20.08.2010 06:31

Ilmoita asiaton kommentti

Onkohan muuten kukaan koonnut piispojen harhaoppisista kannanontoista minkäänlaista luetteloa? Näistä olisi tavallisenkin ihmisen hyvä tietää ja lisätä ymmärrystään. Jokaisen tulisi osata varoa harhaoppeja itsenäisestikin, mutta ilman teologista tietämystä se voi olla vaikeaa.

TH--- | 20.08.2010 06:37

Ilmoita asiaton kommentti

Siunausta elämääsi ja työhösi Herran sanan oikeana julistajana Leif Nummela! Olen kuunnellut Radio Deistä ja katsellut Tv 7:stä kiitollisena Herralle ohjelmista, jotka olet tehnyt.
Rukoilen puolestasi ja perheesi puolesta että eteenkin päin jaksatte seisoa muurin aukossa kaikkea laittomuutta ja väärää vastaan Herran nimessä ja Hengen voimassa.

Jeesukseen uskova | 20.08.2010 09:42

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Herralle! Leif olet oikealla tiellä!

Betty | 20.08.2010 09:47

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos ja siunausta Leifille rohkeasta kannanotosta.

Minunkin mielestäni tällainen erottelu on nyt välttämätöntä, koska harhaoppiset piispat johdattavat laumansa mukanaan pois siitä, mitä Raamattu opettaa.

Kyllä sen, joka papiksi ryhtyy pitää pysyä oikeasssa opissa, näinhän hän itsekin on luvannut. Papilta nämä väärät opit ovat aina tahallinen valinta.

Lotta | 20.08.2010 11:20

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Raamatun mukaisen opin puolustamisesta ja rohkeudesta! Siunausta ja voimia!

Marja | 20.08.2010 12:02

Ilmoita asiaton kommentti

Kapinointi on noituuden synti, sanoo raamattu. Sana sanoo myös, ettei ole esivaltaa, jota ei Jumala olisi asettanut. Kuuliaisuus ja tottelevaisuus esivaltaa kohtaan on Jumalan tahdon mukaista.

Kuitenkin, jos esivalta, tässä tapauksessa piispat, käskevät tekemään jotain joka on pahaa Jumalan silmissä, ei pidä totella. Kuitenkin on kunnioitettava "esivaltaa" Jumalan asettamina, joten on kunnioittavasti sanottava, mikä on väärin ja jos parannusta ei kuulu, on poistuttava sellaisen esivallan alaisuudesta, jottei tulisi osalliseksi heidän synteihinsä. Tässä tapauksessa luterilaisesta kirkosta. Ei kukaan aidossa uskossa oleva jää tuuliajolle, vaikka ei päänä olisikaan valtion kirkko. On paljon muita seurakuntia, alkaen ns. kotiseurakunnista eli kodeissa kokoontuvista uskovista. Jumala johdattaa jokaisen rukoillen ja kuuliaisena vaeltavan kristityn sellaiseen uskovien yhteyteen, jossa voi ja saa kasvaa täyteen "aikuisuuteen" uskossa ja elämässä.

kapinaako | 20.08.2010 12:52

Ilmoita asiaton kommentti

Pidän Leif Nummelaa harhaoppisena. Jokaisesta papista, joka opettaa fundamentalistiseen tyyliin uskonnollisen kielen luonteesta, pitäisi tehdä harhaoppikantelu.

Juhani Huttunen | 20.08.2010 13:11

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä Leif Nummela!

Kaltaisesti ajattelevia on lukematon määrä paikallisseurakunnissa, herätysliikkeissä, järjestöissä ja seurakuntalaisissa. Nyt on aika nousta puolustamaan Raamatun auktoriteettia kirkon päätöksissä. Annan täyden tukeni ja siunaukseni Sinulle ja kaltaisillesi teologeille ja paimenille kirkossamme. Nyt on aika ryhmittyä lippujen alle.

Kirkonpalvelija | 20.08.2010 13:34

Ilmoita asiaton kommentti

EI ole ollenkaan helppoa nähdä asioita sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Olisi helpompi painaa pää pensaaseen, pokkuroida joka suuntaan ja olla hyvää pataa kaikkien kanssa. Sehän on aikamme henki. Jos Herramme sanoo, että Hänen laumaansa tulee lammasten vaatteissa olevia julmia, laumaa raatelevia susia, on se varmasti totta. Lampaan valeasu voi hyvinkin olla piispan kaapu tai papin alba. Mikään asema tai nimike ei takaa sydämen puhtautta. Valitettavasti. Ainoa, jolla voimme asioita arvioida, on Jumalan Sana. Se olkoon myös oman sydämemme arvioija. Kiitos Lefa-veli rohkeudestasi. Siunaan sinua.

Matti | 20.08.2010 14:29

Ilmoita asiaton kommentti

Siunaan kaksinkäsin ja rakkaudella entisenä umpilesbona Nummelaa, joka rohkeasti tuo esiin Jumalan tahdon silloin, kun muut vaikenevat. Kiitän Jumalaa myös niistä sisarista ja veljistä, jotka uskoni alkuaikoina eivät tinkineet totuudesta ja antoivat näin minulle hyvän kasvualustan pois maailman eksytyksistä.Totuus ei pala tulessakaan.Ylistetty olkoon Herramme Jeesus Kristus!

Lutuleena | 20.08.2010 17:47

Ilmoita asiaton kommentti

”Kirkolta tulisi löytyä jämäkkä muuttumaton kanta homoseksualisuuteen. Jos kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä menee yhteen, minä en voi hyväksyä, että sellaista pidetään luonnollisena. En ole mikään painostaja ja kärsin vastarinnassa olemisesta, mutta kantani on se, ettei kaikkien asioiden tulisi sopia kirkolle. Sallivuudesta kärsii kirkko itse. Yritän sopeutua elämään erilaisten ihmisten kanssa, enkä tee numeroa mielipiteistäni, mutta nyt jotkut näkevät, mitä mieltä olen, Ja ovat kenties samaa mieltä kanssani.” Näin selkeä on kirkon ääni, kenttäpiispa Viljo Remeksen mielipide löytyy Kotimaasta 29.7.10. Mistä ovat tulleet nykyiset harhaoppiset piispat, joita nyt ollaan boikotoimassa?

mooses | 20.08.2010 17:54

Ilmoita asiaton kommentti

Suomen kirkossa oli vielä rauha niin kauan kuin Olavi Rimpiläinen oli virassa. Sen jälkeen on monta ryhmää suljettu kirkon toiminnan ulkopuolelle, tai pantu heille omantunnon vastaisia ohjeita. Monia on erotettu julmasti ja rakkaudettomasti. Tässä vehkeilyssä ”ansioitunein” on Mikko Heikka, puhutaanhan meillä Heikan paperista. Naispappeudesta päätettäessä luvattiin antaa työrauha toisin ajattelijoille. Mitä tapahtui, Heikan "aivoilla" toiminut piispojen työryhmä yritti pakolla laittaa toisinajattelijat ojennukseen. MINKÄ TAAKSEEN JÄTTÄÄ, SEN EDESTÄÄN LöYTÄÄ. Nyt nämä samat julmasti toimineet, ollaan pakottamassa boikottiin, oikeutetusti, sillä he ovat pettäneet lupauksensa ja LAATINEET LAITTOMIA PÄÄTÖKSIÄ.

naatan | 20.08.2010 17:57

Ilmoita asiaton kommentti

Juu, näin on, KAIKKEIN PIRULLISIN JA VALHEELLISIN ON HEIKAN PAPERI. Sen paperin hyväksyjät tulisi vetää oikeuteen virkavirheestä ja laittomasta päätöksestä. Heikan paperi kaatoi kirkolliskokouksen päätöksen, joka antoi työrauhan kirkon sisälle. HEIKAN PAPERIN PÄÄTÖS ON SELKEÄSTI KIRKKOLAIN VASTAINEN, VIRHEELLINEN JA YKSEYTTÄ SABOTOIVA. Tästä päätöksestä voit lukea näin: kirjoita ensin Googlen hakuun HEIKAN PAPERI, lue sieltä sitten JARI RANKISEN JA VESA PÖYHTÄRIN PÄIVÄKIRJAT.

Heikan paperi | 20.08.2010 18:01

Ilmoita asiaton kommentti

Koomista tässä on, että Jehovan todistajatkin pitävät näissä kysymyksissä kiinni perinteisestä tavasta ymmärtää ne uskon puutteeksi ja synniksi. Eli yhteistä pohjaa on enemmän heidän kanssa kuin tiettyjen piispojen kanssa.

Teemu | 20.08.2010 18:01

Ilmoita asiaton kommentti

Hienoa Nummela, varsin varteenotettava ehdotus! Pistetään valhepiispat boikottiin. On jo aikakin, että ns. suvaitsevaiston painostukselle, valheeseen perustuvalle propagandalle ja saatanalliselle eksytykselle pistetään kampoihin.

Lisää löylyä vaan kiukaalle, niin että luopiopappien nutturat tutajaa!

I. Kyllönen | 20.08.2010 20:37

Ilmoita asiaton kommentti

Leif ei ole väärässä ainakaan M.Heikan kohdalla...

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Espoon+piispa+Homoparien+vihkiminen+repisi+kirkon+kahtia/1135259497030

Harri Manninen | 21.08.2010 10:33

Ilmoita asiaton kommentti

Heikan paperiin jätti eriävän mielipiteen Kankaanpään kirkkoherra KEIJO RAINERMA. Tämän lausunnon voit lukea RAINERMAN uudesta kirjasta AHTAALLA JA AVARALLA, sivut 215-224.

Heikan paperi | 21.08.2010 17:25

Ilmoita asiaton kommentti

Sanansaattajassa 22.7.10 Reijo Arkkila selvittää Rainerman juhlakirjaa. Arkkila toteaa: Heikan paperi on armoton ja heikosti perusteltu. Tänään tiedämme mitä surullisia seuraamuksia ja vahinkoa Heikan paperista on tullut. Pappisoikeuksien menettämistä, oikeuden käyntejä, pappistehtävistä luopumista. Samalla yhä kasvava joukko löytää tiensä KIRKON OIKEIN TUNNUSMERKEIN TOIMITETTAVISTA JUMALANPALVELUKSISTA. Arkkila myös ihmettelee, etteivät silloiset johtavat piispat PAARMA ja HUOVINEN käyneet torjumaan Heikan paperia?

Heikan paperi | 21.08.2010 17:28

Ilmoita asiaton kommentti

Maallikkoina jäämme kysymään, eikö Heikan paperi ole laiton ja mitätöitävissä. Eihän maan hallituskaan voi kaataa eduskunnan päätöksiä. Nyt kuitenkin Heikan paperi on kaatanut kirkolliskokouksen päätöksen. Onko laittomuus tullut kirkon sisään Heikan paperin kautta? Voisiko joku kirkolliskokousedustaja, tai kirkkolakia tunteva vastata?

maallikon paperi | 21.08.2010 17:34

Ilmoita asiaton kommentti

Uskosta luopuneet papit ja piispat lukevat loppujen lopuksi kirkkolakia samalla tavalla kuin Raamattuakin. Jättävät huomiotta suurimman osan ja vääntävät loput ylösalaisin. Mikä ei tietenkään estä vetoamasta kirkkolakiin ja -järjestykseen kaikissa antikristillisissä päätöksissä.

Mietin tässä yhtenä päivänä toisaalta sitä, miten hyvässä tilanteessa olemme edelleenkin Suomessa. Tottakai tällainen korruptio on meille "uutta" ja järkyttävää, mutta jos mietitään miten pahaksi tilanne on mennyt muissa maissa, joissa kirkko on siunannut kaikkia mahdollisia hallituksen veritekoja ja moraalittomuuksia ja suorastaan itsekin tappanut uskovia, saamme hiukan vertailukohtaa nykytilanteeseen. Tai mietitään vaikka haureuksia, joihin Paavali joutui puuttumaan; vaikka hän käytti paljon tekstiä homoudesta varoittamiseen, mainitsi hän myös esimerkiksi tilanteen, jossa seurakuntalainen piti jopa isänsä vaimoa (1. Kor. 5:1). Ollaan kiitollisia, ettemme ole vielä tässä tilanteessa Suomessa.

Mikael Elmolhoda | 22.08.2010 11:37

Ilmoita asiaton kommentti

Apt. 9:1 voimme lukea, kuinka Saulus Damaskoksen tiellä uhkui vihaa ja murhanhimoa Herran opetuslapsia kohtaan. Saulus sai valtuudet vangita noita uskovia, sekä miehiä, että naisia. Ei siis mitään uutta auringon alla. Heikan paperin aiheuttamat oikeudenkäynnit, pappien ja kristittyjen vainot, ovat tätä samaa murhanhimoa. Paperin laatijat ja sen mukaan toimivat ovat tämän päivän Sauluksia, jotka luulevat tekevänsä oikein, niin kuin Saulus aikoinaan. Tällainen murhanhimo seuloo kristittyjä tänään. Osa jaksaa jatkaa ristiä korottaen ja Kristusta ylistäen, osa vihastuu ja alkaa lyödä takaisin, tästä puhuu Mat. 24:10. Jae 12 sanoo myös: ”Sen tähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.” Herra meitä armahtakoon ja antakoon rakkautta vainoissakin. PÄÄ PYSTYYN SUOMALAISET JA KATSE KRISTUKSEEN, VOITTO ON JO SAAVUTETTU. Meillä on silti hyvä maa, niin kuin Mikael totesi.

mooses | 22.08.2010 19:38

Ilmoita asiaton kommentti

Kirkko poikkeaa jo nyt raamatun opetuksista huomattavasti. Vai pitäisikö esimerkiksi nainen, joka ei ole neitsyt naimisiin mennessään, kivittää, kuten Mooseksen kirjoissa opetetaan?

Maailma muuttuu ja kirkon opit ovat aina muuttuneet mukana. Kukaan tuskin haluaa raamatun opetuksen mukaisiin kivityksiin takaisin

Deliver | 22.08.2010 20:22

Ilmoita asiaton kommentti

Voisi Leif Nummelalta kysyä, uskoiko hän antavansa oikean todistuksen lähimmäisistään (em. piispoista), ja jos uskoi, onko hän aidosti pyrkinyt ymmärtämään lähimmäisensä todellista intentiota?

Pena123 | 22.08.2010 22:05

Ilmoita asiaton kommentti

Elämme kirkkohistoriallista aikaa. Suomen Ev.lut. kirkko tulee repeämään. Saamme olla kiitollisia Jumalalle, että kansamme keskuudesta löytyy vielä sellaisia pasunaan puhaltajia, jotka saavat aikaan selvän äänen. (1 Kor14:8)Toivon, että selvän äänen kuulijoita riittää kansamme keskuudessa.

Kimmo Maanselkä | 22.08.2010 22:31

Ilmoita asiaton kommentti

Hienoa Leif.
Nyt jos koskaan kaipaamme Isiä ja paimenia jotka uskaltavat nousta ja pitää Jumalan sanan puolta.
Samalla myös suojella lampaitaan.

Aion ainakin itse boikotoida, jos tilanne eteen tulee.
Toivottavasti ei kuitenkaan vielä tule eteen koko luterilaisen kirkkokunnan boikotointi ja seurakunnan vaihto.
Sitäkin kai moni miettii tällä hetkellä.

Kharen | 23.08.2010 08:19

Ilmoita asiaton kommentti

Raamatullisesti ja "kirkko-oikeudellisesti" Leif Nummela on täysin oikeassa. Hän puolustaa paitsi kristinuskoa myös Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkolain 1. pykälää! Nyt ei ole aika erota kirkosta vaan alkaa puolustamaan kirkon Raamatullisuutta. Harhaoppisilla piispoilla ei ole teologista eikä juridista oikeutusta.

Kirkonpalvelija | 23.08.2010 09:52

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvinkin totta tämä juridinen aspekti. Huvittavanhan tilanteesta tekee nimen omaan se, että kirkkolaki velvoittaa kirkkoa pitäytymään Raamatussa, ja tunnustuskirjat riistävät automaattisesti kaiken vallan harhaoppisilta piispoilta ja antavat oikeuden vihkiä uusia pappeja harhaoppisten piispojen ohi. Luther ja luterilaiset olivat siis kaikki vuosisadat hyvinkin kaukonäköisiä ja valmistautuivat etukäteen tilanteeseen, jossa luterilainen kirkko itse korruptoituu yhtä pahaksi tai pahemmaksi, kuin katolinen kirkko niiltä osin, kuin se Lutherin aikakautena itsensä toi julki. Luterilaisuuteen on siis rakennettu sisäänrakennettu "failsafe" puoliluopioiden valtaanpääsyn varalle, mutta nähtäväksi jää, miten hyvin se toimii. Harhaoppisilla kun harvemmin on taipumus myöntää olevansa harhaoppisia.

Mikael Elmolhoda | 23.08.2010 10:28

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Leif!
Sinä teit jotain sellaista, jota tässä maassa ja tässä kirkollisessa tilanteessa kipeästi tarvitaan! Rukoilen, että Jumala saisi paljon hyvää aikaiseksi kannanottosi kautta! Ettei tämä jäisi vain keskusteluksi vaan siirtyisi myös käytäntöön, että jokainen Raamattua Jumalan sanana pitävänä ja siihen uskovana rohkaistuisi toimimaan ja avaamaan suunsa. Nimittäin uskommeko oikeasti siihen, että Jeesus voi tehdä tässäkin kirkollisessa tilanteessa suuria, jos annamme Hänelle mahdollisuuden toimia ennen kaikkea oman toimintamme kautta eli pyrimmekö elämään Jumalan tahdon mukaan, joka käy ilmi Raamatusta.

Päivän Tunnussanan tämän päivän Matteuksen kohdassa (Matt.9:27-31) Jeesus kysyy kahdelta sokelta mieheltä: "Uskotteko te, että minä voin auttaa teitä?" Samalla tavoin Jeesus kysyy tätä meiltä. Uskommeko? Kirkollisen tilanteen "peli" ei todellakaan ole vielä pelattu. Vielä voimme tehdä ja vaikuttaa, jos vain haluamme. Tehdään ja vaikutetaan Jeesus johtotähtenämme!

Marjut Haapasaari | 23.08.2010 11:05

Ilmoita asiaton kommentti

Juhani Huttunen 20.08.13.11; Missä kohtaa Leif Nummela on mielestäsi harhaoppinen? Sopii tutkia vaikka tunnustuskirjojen osaa "kirkollisesta vallasta"... Oletko nähnyt Leifin missään kohtaa opettavan "fundamentalistisesti uskonnollisen kielen luonteesta", mitä sillä sitten tarkoittanetkin (minulle ei tuo termi avaudu)? Kenelle olisit kantelua tekemässä?

MattiV | 23.08.2010 17:06

Ilmoita asiaton kommentti

Olisiko nyt aika esimerkiksi joukkokokoukselle tyyliin Jeesus-marssi?
Marssittaisiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Raamatullisuuden ja juridisuuden(?) puolesta rauhanomaisesti ja annettaisiin tälläkin tavoin tukemme niille paimenille,herätysliikkeille,paikallisseurakunnille, seurakuntalaisille ja teologeille, jotka haluavat puolustaa kokonaista Jumalan Sanaa, totuutta ja armoa. Mukaan saisivat tietenkin tulla myös ortodoksiset-, katoliset ja vapaitten suuntien sisaremme ja veljemme.

Kirkonpalvelija | 23.08.2010 18:03

Ilmoita asiaton kommentti

Hienoa Lefa, sää oot tosi äijä. Jatka samalla linjalla. Muuten eikös tää Riekkinen oo yhtenä puhujana Kansanlähetyksen Miestä väkevämpää tapahtumassa?? Why?

Feedback | 24.08.2010 00:39

Ilmoita asiaton kommentti

Kyseessä ei ole yksinomaan Kansanlähetyksen tapahtuma, vaan mukana on myös mm. Kuopion Ev. Lut. Seurakunnat. Tämä selittänee kerettiläispiispojenkin osallistumisen.

Mikael Elmolhoda | 24.08.2010 09:31

Ilmoita asiaton kommentti

Otetaan nämä viisi piispaa erityiseksi rukouskohteeksemme,samoin koko kirkkomme tilanne ja seurakuntavaalit. Muistetaan samalla pyytää,että Jumala estää sukupuolineutraalin avioliiton tulon Suomeen. Nyt on viimeinen hetki todelliseen rukoustaisteluun kirkkomme ja kansamme puolesta!Vain Herra voi meitä vielä auttaa.
Kiitos Leifille,että uskallat ottaa rohkeasti kantaa tässä tärkeässä asiassa!

Liisa | 24.08.2010 11:00

Ilmoita asiaton kommentti

Kristitty

Nyt ammuit ohi. Leif Nummela puhuu harhaoppisten piispojen boikotoinnista.

Kirkonpalvelija | 24.08.2010 14:59

Ilmoita asiaton kommentti

Rakkaat uskonsisaret ja -veljet! Eikö Jeesuksen pelastustyöstä kertominen ole tärkeämpää, kuin kirkosta eroaminen ja "piispaboikotointi"? Ei kai kukaan halua mennä HERÄTYSKOKOUKSEEN kuullakseen kuinka "huonoja" piispoja ja pappeja on Suomessa? Eikö muka Leif Nummela ole koskaan puhunut tai ymmärtänyt Sanaa väärin? Jos hän on "erehtymätön" , tarvitseeko hän ollenkaan Jeesuksen armahdusta(haluaa tuomita kolleegojansa, kenelle kaivaa kuoppaa, itselleenkö? Ehdotan esirukousta koko Suomen puolesta, niinkuin KRISTUS-päivilläkin muistutettiin! Jeesus on Herra!

"jeesuslainen" | 24.08.2010 15:15

Ilmoita asiaton kommentti

"jeesuslainen"

Ei kukaan ole kehottanut kirkosta eroamaan. Jeesus itse varoittaa Raamatussa vääristä opettajista...

Kirkonpalvelija | 24.08.2010 15:28

Ilmoita asiaton kommentti

Prof. Miikka Ruokasta arkkipiispanvaalissa äänestäneenä muistuttaisin täällä keskustelevia ja ystävääni Lefaakin, että kirkko on saanut juuri sellaiset paimenet kuin se on itse sinne valinnut. Piispoja tai kirkkoherroja ei sovi boikotoida sillä perusteella, että tappio vaalissa tuntuu niin kirvelevältä ja perin toisenlainen raamatuntulkinta on saanut julkisen äänen.

Miten olisi jos boikottien sijasta ryhdyttäisiin ersirukoustyöhön piispojemme puolesta ja siunaamaan niitä, jotka meitä (perinteisemmin Raamattua tulkitsevia) kiroavat ja vainoavat?

Tämän kirkon asioita ei hoideta "lihan käsivarrella", vaan Jumalan Hengellä, jos kerran uskomme, että Herran Henki toimii vielä sanassa ja sakramenteissa. Muuten olemme hajottamassa, emmekä rakentamassa Kristuksen ruumista.

Milloin sinä viimeksi rukoilit paimentesi puolesta ja siunasit heitä? Olisiko tänään hyvä päivä siihen...?

Jouni Turtiainen, Espoonlahden kirkkoherra | 24.08.2010 16:28

Ilmoita asiaton kommentti

Kannatan Jouni Turtiaisen ehdotusta rukouksesta. Piispuus on eräänlainen tunnusmerkki yhteisestä uskosta. Piispa on asetettu virkaansa, koska hän antaa kyseisen seurakunnan uskontunnustukselle kasvot. - Millainen kirkko, sellainen piispa... Piispa on antaa yhteisestä uskostamme elävän todistuksen. On suru, jos näkyvä merkki vilkkuu vierasta valoa. - Juuri tästä syystä on tärkeää rukoilla oman kirkon piispan puolesta. - Siunaa Herra myös minun kirkkoni piispaa Aarre Kuukauppia. Anna hänelle voimia toimia näkyvänä "ikonina" yhteisestä apostolisesta uskostamme.

Manu Ryösö | 24.08.2010 16:58

Ilmoita asiaton kommentti

Olen seurannut "perinteisen" ja "vapaamielisten" välistä keskustelua homoista ja nasten pappeudesta ja monista muista aiheista, ihmetellen sitä, miten joku voi sanoa omistavansa jumalallisen totuuden, oikean Raamatun tulkinnan. Eniten minua ärsyttävät ne, jotka voivat oman tulkintansa pohjalta sanoa, että toisten tulkinta on väärä. Meillä ei ole kuin likiarvoja Jumalan tahdosta, sillä Raamatussa on ihmisen käden jälki.

Jos haluttaisiin päästä keskustelussa eteenpäin, otettaisiin toisten argumentit todesta ja pyrittäisiin todelliseen keskusteluun, eikä vain toisten haukkumiseen.

Toivoisin kirkolliseen keskusteluun toisen uskoa kunnioittavaa asennetta ja halua ymmärtää toista kaiken lyttäämisen ja haukkumisen sijaan. Toisen ohi puhumista on ollut ihan tarpeeksi.

Hannu Lehdeskoski | 24.08.2010 17:00

Ilmoita asiaton kommentti

Arvon herrat Manu Ryösö ja Jouni Turtiainen


Aiheellinen kysymys on varmaankin, kuka piispat valitsee.

Sekä Raamatussa, että sille alisteisissa kirkkomme tunnustuskirjoissa kuitenkin varoitetaan vääristä profeetoista.

Augsburgin tunnustuksen kohdassa kirkollinen valta XXVIII kehoitetaan piispoja olemaan rakentajia ei hajottajia. Nyt minusta näyttää siltä, että nimenomaan nämä "uudet opit" nyt uhkaavat kirkkomme hajottaa.

Kirkonpalvelija | 24.08.2010 18:02

Ilmoita asiaton kommentti

Totta puhut Kirkonpalvelija! Ainakaan itse en näe rukousta ja harhaoppisten valepiispojen boikottia toistensa vastakohdaksi. - toivottavasti Jouskakaan ei näin ajattele.
Piispa Rimpiläisellä on hyvä ajatus. Hän kannattaa alueellisen jäsenyydenmääräytymisperusteen purkamista. Silloin me lampaat voimme kulkea sen esipaimenen laumassa, jossa kuulemme Hyvän Paimenen äänen. Tämä ratkaisisi virkavalta yms. kiistat mm. L-säätiön suhteen.

ManU RYÖSÖ | 24.08.2010 18:57

Ilmoita asiaton kommentti

On oikeastaan aika yllättävää havaita, että vielä kirkostamme löytyy niitä, jotka uskovat siihen, mitä on kirjoitettu Raamatussa. Yhdyn sydämestäni Leif Nummelan ajatuksiin, vaikka tiedän, että eivät nämä nykyiset kirkon kaitsijat siitä paljon hätkähdä.
Heille yleinen hyväksyntä nousee etusijalle. Vastuu on myös heidän.

Jouko Damski | 24.08.2010 21:56

Ilmoita asiaton kommentti

Iloitsen kirjoituksestasi, joka saa vertaamaan piispojen mielipiteitä Raamatun ilmoitukseen ja uskon käsitykseen. Jeesus kutsuu luokseen jokaista ja kirjoituksesi voi vahvistaa etsintää Vapahtajan luokse, ohi tämän ajan kirjanoppineiden.

Terttu Tikka | 25.08.2010 13:04

Ilmoita asiaton kommentti

Elämme aikaa, jossa kirkko kysyy ihmisiltä, millaisen kirkon ja uskon he haluavat. Syynä on pitkä liberaali Jumala on kuollut-teologia. Kun tiedekunnan siunauksen saa opiskelija, joka usklaltaa kyseenalaistaa Raamatun opetuksen ja totuudellisuuden, päädymme tähän tilanteeseen. Pappimme ja piispamme ovat ensisjaisesti kriittisinä tieteentekijöinä kannuksensa ansainneet. Mutta seurakunta kaipaa vanhaa sanomaa syntisten Vapahtajasta, Ristin teologiaa. Tässä on se sama ristiriita, joka johti Martti Lutherin teeseihin ja uskovien eroon Paavin valtaa pitävästä kirkosta.
Minusta evankelisluterilaisesta kirkosta on tullut omaa valta-asemaansa pönkittävä ja vartioiva yhteisö. Syynä on Jeesuken esimerkin mukaisen nöyryyden ja vapauden puute.

Sirkka Tasanen | 25.08.2010 15:08

Ilmoita asiaton kommentti

Taitaa olla Juhani Huttusen eväät levällään, vai onkohan kokonaan hukassa. Leif perustelee hyvin miksi piispaboikotti on aiheellinen. Juhani sen sijaan ei perusteluihin pysty, vaan heittelee ainoastaan pilkkakirveitä fundamentalisteja kohti. Huttusen heitto on surkuteltava. Lihallinen mieli haluaisi heittää pilkkakirveen takaisin, mutta annetaan Juhanille anteeksi, niinhän Jeesuskin teki pilkkaajilleen. Espoonlahdesta tuli myös kannatettava rukouskehoitus.

mooses | 25.08.2010 20:16

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvät ystävät
Olen pahoillani, että kommentoin tätä aihetta osittain epäselvästi.

Nyt yritän kirjoittaa ajatukseni yksiselitteisesti auki...

1. Leif Nummela on nähdäkseni oikealla asialla. Häntä tulee tukea kaikin voimin.

2. Rukous on hyvä ja keskeinen asia, mutta se ei saa olla tekosyy reagoimattomuuteen. - Kirkon johtajien linjassa on kyse vakavasta asiasta. Johtajat näyttävät laumalle suuntaa. - Jos suunta on väärä, silloin koko lauma on vaarassa joutua vahinkoon, jopa iankaikkiseen vahinkoon. Raamattu puhuu siitä, että Jumala antaa omalle kansalle uudet paimenet, jos "viralliset" paimenet ovat vääriä (Hes.34). Paavali taas erottaa oppilaansa erilliseen kouluun, kun "kotikirkossa" nuori uskova on vaarassa joutua harhaopetuksen kohteeksi (Apt.19:9).

Manu Ryösö | 26.08.2010 09:38

Ilmoita asiaton kommentti

jatkoa...
3. Piispa Rimpiläinen näkee tilanteen terävästi. - Väärää opetusta tulisi olla mahdollista boikotoida äänestämällä jaloillaan. Siksi katuosoitteeseen perustuva jäsenyyden määräytyminen tulisi purkaa. Samasta katuosoitejärjestelmän purkuprojektista on itseasiassa kyse siinäkin, kun itse kuulun piispa Aarre Kuukaupin kaitsentaan.

Manu Ryösö | 26.08.2010 09:40

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos Manu asian selventämisestä.

Itse kyllä ymmärsin heti pointtisi, mutta oli hyvä että vielä selvensit, jos joku jäi epätietoisuuteen kannastasi.

Tuota Rimpiläisen mallia kannattaa kyllä vakavissaan miettiä. Puhuiko muuten Hannu Nyman jotakin samansuuntaista henkilöseurakunnista jo aikaisemmin?

Kirkonpalvelija | 26.08.2010 10:09

Ilmoita asiaton kommentti

Mäkinen, niin kuin muutkin boikotoitavat piispat tulisi lähettää opintomatkalle Libanoniin. Siellä homoseksualinen käyttäytyminen on kriminalisoitu, niin kuin lukuisissa muissakin maissa. Libanonissakin on luultavasti lukutaitoisia kirkonjohtajia.

Opintomatka | 26.08.2010 20:34

Ilmoita asiaton kommentti

"Opintomatkan" kommenttiin.


Jos nyt kuitenkin vaikka nämä piispat tutustuisivat arabimaailman kristittyjen oloihin ja siihen mitä heille saattaa tapahtua, kun he pitävät Jeesusta enemmän kuin ihmisenä/profeettana...
Samoin nämä piispat voisivat tutustua Aslanin toimintaan.

"Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on" ja "Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu"

Kirkonpalvelija | 27.08.2010 08:26

Ilmoita asiaton kommentti

Amen kirkonpalvelija!

Manu Ryösö | 27.08.2010 09:37

Ilmoita asiaton kommentti

Kiitos asian ytimekkäästä esityksestä! Hienoa lukea tekstiä, jota ei tarvitse arvostella. Tekstiä, joka pysyy totuuden valoittamassa tiedossa. Todella on pidettävä kiinni raamatun opista, eikä luovutettava penseinä. Jeesus paransi sairaita. Välinpitämättömyys ei toteuta lähimmäisen rakkautta.
Siunausta Leif Nummelan työhön!
Voimia ja viisautta seurakuntavaaleissa äänestäjille!

minna | 28.08.2010 11:16

Ilmoita asiaton kommentti

Hyvä Lefa!!! Ole vain rohkea ja seiso "muurinaukossa" herkeämättä. Palkkasi on oleva suuri.
Ehdotuksena heitän piisapaboikotin sijaan koko kirkon boikotointia. Jopa tyhmät rotat osaavat jättää uppoavan laivan. Uskovat voisivat aivan hyvin erota valtionkirkosta ja kokoontua vaikka kodeissa alkuseurakunnan tapaan. Jääköön siat rypemään kaukaloonsa.
Ja miettikää hyvät ihmiset sitä, saisiko esim.Nokian johtaja Ollila olla kauan virassaan jos aina halveksuisi julkisesti Nokian puhelimia ja ihannoisi esim.Siemensin puhelimia??? Lut.kirkko kuitenkin maksaa piispoille ja papeille joka kuukausi suuret summat rahaa siitä että useimmat heistä tekevät vahinkoa seurakunnassa harhaopeillaan. Ja JOKAINEN kirkon jäsen osaltaan maksaa näiden harhaopettajien elatuksen kirkolliseverollaan...

kirkosta eronnut | 20.09.2010 13:22

Ilmoita asiaton kommentti

Erinomainen kannanotto, Leif Nummelalta!
Itse otin kantaa jo maaliskuussa 2002, kun piispa Riekkinen teki kirkolliskokousaloitteen siunauskaavan laatimiseksi Ev.Lut. kirkon kirkkokäsikirjaan, homopareille annetaan kirkollinen siunaus. Kannanottoni oli vaihtaa kirkkokuntaa. Erosin siis Ev.Lut. kirkosta ja liityin Suomen Metodistikirkkoon.

Pekka Sevanto | 20.09.2010 14:51

Ilmoita asiaton kommentti

OSA 1 Kerron oman tarinani tiivistetysti tässä. Minä olin kerran aika konservatiivisesti ajatteleva uskovainen. Kasvoin herätysliikkeen sisällä ja totuin ajatukseen, että homoseksuaalisuus on synti. Kunnes eräänä päivänä tajusin olevani ihastunut naiseen. Olin kyllä jo aiemmin ihmetellyt, kun miehet eivät kiinnosta. Ajattelin vain saaneeni naimattomuuden armolahjan, mutta kun tapasin tämän naisen, ymmärsin, että olen homoseksuaali. Kielsin kaiken tietenkin ja puolestani rukoiltiin. Rukoilin ja itkin iltakaudet eheytyäkseni heteroksi. Luin kirjallisuutta ja tein kaikkeni sen eteen, että minusta tulisi taivaskelpoinen. Tätä jatkui noin 10 vuotta. Viimein vuosi sitten keväällä, myönsin asian itselleni lopullisesti ja sitten hiljalleen läheisilleni. Kaikille en ole vielä kertonut, koska lähipiirini koostuu konservatiivisista ihmisistä ja en halua, että kaikki hylkäävät minut kerralla.

Sirkku | 21.09.2010 00:01

Ilmoita asiaton kommentti

OSA 2 Tiedän, että minulla on edessä monta jyrkkää sanaa ja kauhistunutta katsetta ja siksi tulenkin kaapista ulos pikkuhiljaa. Olen vihdoin ymmärtänyt, että minä olen arvokas Jumalan luoma ihminen, juuri tällaisena kuin olen. Sisimmässäni on rauha ja siksi hymyilen paljon. Kiitän Jeesusta siitä, että hän kantoi minut tämän prosessin läpi. Tiedän, mitä moni teistä ajattelee, kun luette tämän. Ja siksi kirjoitinkin, että kaikista kovimpaan ääneen homoseksuaaleja kauhistelevat ihmiset ymmärtäisivät ehkä jotain ja alkaisivat miettimään. Miten pahalta tuntuu ne julmat katseet ja kovat sanat. Minutkin on lähetetty helvettiin monet kerrat. Jokaisen homoseksuaalin takaa löytyy tavallinen ihminen. Ja yleensä sellainen, joka on käynyt tavallista kovemman tien taistellessaan oikeudesta rakastamiseen. Siunausta ihan jokaiselle!

Sirkku | 21.09.2010 00:02

Ilmoita asiaton kommentti

eikö homoseksuaalisuudessa ole kyse rakkaudesta? eikö Jumala ole itse rakkaus?

manner | 27.09.2010 00:23

Ilmoita asiaton kommentti

Ihan asiaa, jos kirkon johtomiehet ja naiset opettavat suoraan vastoin raamatun opetuksia on syytäkin varoittaa ihmisiä harhaopetuksesta. Hyvä että löytyy suoraan puhuvia ihmisiä jotka eivät pelkää yleistä aivopesulla aikaan saatua kaiken luonnottoman hyväksyvää mielipidettä.

Lars Waris | 14.10.2010 18:54