Gospelmies Pekka Laukkarinen Suomen kolmanneksi eniten keikkaileva artisti

 

Pekka Laukkarinen kertoo verkkosivuillaan keikkamuusikon elämän olevan toisinaan yksinäistä purtamista.

Gospelmuusikko, tv-juontaja Pekka Laukkarinen on Suomen kolmanneksi eniten keikkaileva artisti. Tekijänoikeustoimisto Teosto ry listasi Teostory-lehdessään ahkerimmin esiintyvät suomalaisartistit ja -yhtyeet.

Gospelmuusikoksi profiloitunutta Pekka Laukkarista ahkerammin konsertoivat vuoden 2012 aikana ainoastaan Hannu Auvinen Group ja Tanssiorkesteri Sinitaivas.

Pekka Laukkarinen on 15-vuotisen uransa aikana keskittynyt musiikissaan sekä nuorille ja aikuisille suunnattuun gospel-pop-musiikkiin että lastenmusiikkiin. Laukkarinen kertoo, että tarkkaa konserttien lukumäärää hän ei ole laskenut, mutta ”lähempänä 250 konserttia se varmaankin vuonna 2012 oli”.

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Laukkarinen  on aina tehnyt paljon keikkoja, mutta Teoston virallinen ”mitalisija” tuli hänelle yllätyksenä.

– Onhan näitä konsertteja ollut hurjan paljon, mutta että sillä pääsi ihan tilastoihin asti, tuntui hienolta.

Laukkarinen sanoo olevansa vaisu keikkamarkkinoija. Tiivis esiintymistahti on ruokkinut itse itseään.

– Keikkakysyntä on aina ollut kova, joten ei ole ollut tarvetta mainostamiselle. Tänä vuonna kolmatta kertaa järjestettävä ”Joulun Tähti” -kiertue on ainoa, jonka puitteissa on lähetetty mainossähköposteja konsertinjärjestäjille, Laukkarinen kertoo.

”Vai että gospelkulttuuri on kuolemassa!”

Radio Dein Raatihuone-ohjelmassa keskusteltiin tällä viikolla kysynnän ja tarjonnan heikosta kohtaamisesta gospelkonserteissa (Seurakuntalainen.fi 21.9.2013: ”Kysyntä ja tarjonta kohtaavat liian harvoin gospelkonserteissa”). Kotimaa24 on uutisoinut gospelkulttuurin yleisökadosta (Oliko gospel ennen parempaa kuin nyt? K24 4.8.2013).

Pekka Laukkarisen näkökulmasta gospelkulttuuri elää kulta-aikaansa.

– Luin ne artikkelit, mutten tunnistanut niistä omaa alaani. Vai että gospelkulttuuri on kuolemassa! Koko nuorisokulttuuri on muuttunut ja gospelkulttuuri siinä samassa, ja niin pitääkin olla.

– Se, että kulttuuri ei ole samaa kuin 1990- tai 2000-luvulla, on hyvä asia, koska silloin ei olla jääty seisahtuneeseen tilaan. Minkäänlaisesta kuolemisesta ei ole merkkejä.

Laukkarinen huomauttaa, että 1990-ja 2000-luvuilla gospelkulttuurissa oli isoja tapahtumia ja isoja yhtyeitä fanitettiin. Muusikon mukaan gospelkulttuurista on tullut vuorovaikutteisempaa.

– Konsertit ovat pienempiä ja intiimimpiä. Tärkeää on vuorovaikutus yksittäisen kuuntelijan kanssa, ei niinkään isolle massalle esiintyminen.

Myös Teoston keräämät ilmoitustiedot tukevat ajatusta siitä, että suurtapahtumien lukumäärä ei kerro koko totuutta musiikkikulttuurista.

Teoston tilastoista selviää, että Suomen aktiivisin elävän musiikin paikkakunta on Kittilä. Kunnassa järjestettiin viime vuonna 131 konserttia ja musiikkitapahtumaa tuhatta asukasta kohden.

Lukumääräisesti eniten elävän musiikin keikkoja järjestettiin Helsingissä, jossa musiikkitarjonnasta päästiin nauttimaan vuoden aikana 6458 kertaa.

 
Dei, aamuvirkut, artikkeliban 7.2.- (2/2)