Evankeliumi ansaitsee tulla julistetuksi.
Muuttuvassa ajassa osalla piispoista näyttää menneen puurot ja vellit sekaisin. He ovat sanoutumassa irti kirkon uskontunnustuksesta ja Pyhästä kirjasta Raamatusta. Ovatko he siis uudistusmielisiä? Niin voisi äkkiseltään luulla, mutta mitä liberaalimpaan suuntaan opillisissa kannoissa mennään, sen konservatiivisemmaksi meno käy, kun puhutaan kirkon toimintamuodoista. Ikään kuin byrokratia olisi kirkossa pyhempää kuin Pyhän Jumalan sana.
Asetelma menee vielä enemmän päälaelleen, kun katsotaan, mistä löytyy eniten uudistavaa mieltä suhteessa kirkon toimintamuotoihin. Median viime viikkoina äärikonservatiiveiksi nimeämät tahot tuovat jatkuvasti uusia toimintatapoja ja ideoita seurakuntien arjessa hyödynnettäväksi. Kristilliset järjestöt, joista suurin osa on jollakin tavalla kytköksissä herätysliikkeisiin, muodostavat kirkon toimintaa uudistavan ideapankin.
Kuka siis on konservatiivi ja kuka liberaali? Menee vaikeaksi arvioida. Uudistusta kaipaavat kaikki, mutta toiset näkevät uskon ytimen vanhentuneeksi. Toiset taas ajattelevat, että uskon ydin kestää ajan kulutusta, mutta kirkon toimintaa pitää kehittää tämän päivän ihmisen tarpeita paremmin huomioon ottavaksi. Juuri herätysliikkeiden parista on noussut viime vuosina voimakkain kirkon uudistusta janoava huuto. Tähän huutoon itsekin yhdyn. Oppiliberaalit muotokonservatiivit ovat pyrkineet estämään kirkon uudistusta ja muotoliberaalit oppikonservatiivit ovat puhuneet uudistuksen puolesta.
Ajattelen, että kirkon uskon syvin ydin, jota edustavat Raamatun paikka Jumalan sanana ja pyhänä kirjana sekä kirkkomme uskontunnustukset, tämä ydin ei voi olla uudistuksen kohteena, vaan se on kirkon uudistuksen lähde. Uudistuksen kohteena sen sijaan tulee jatkuvasti olla, millaisten välineiden kautta tästä ytimestä nousevaa julistusta ja seurakuntaelämää toteutetaan.
Myönnän, että perinteilläkin on sijansa. Esimerkiksi liturgia kantaa mukanaan jumalanpalveluksen olennaisinta sisältöä. Se takaa seurakuntalaiselle jonkinlaisen hengenravinnon siinäkin tapauksessa, että pappi sattuisi puhumaan höpöjä. Ei minulla ole myöskään mitään urkumusiikkia vastaan, kunhan se ei ole ainoaa sallittua musiikkia kirkon tiloissa ja hengellisissä tilaisuuksissa. Rakastan myös paljon parjattuja virsiä ja kajautan harva se päivä sellaisen ilmoille kotona puuhastellessa.
Muotokonservatiivisuuden näkyvin muoto on nykyisen asuinalueeseen perustuvan seurakuntarakenteen sinnikäs puolustaminen tai passiivinen vastarinta väistämättömän uudistuksen edessä. Kirkosta eroamiset varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa ovat todistaneet järjestelmän olevan jo hyvän aikaa sitten aikansa elänyt. Henkilöseurakunnista on puhuttu pitkään, mutta uudistus tyssää aina niin sanotun kirkon liberaalisiiven vastustukseen, joka siis on erittäin konservatiivinen muotoseikkojen suhteen.
Henkilöseurakunnalla tarkoitetaan järjestelmää, jossa henkilöllä itsellään olisi mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin luterilaisen kirkon seurakuntaan hän kuuluu. Esimerkiksi kun nuori lähtee opiskelemaan, häntä ei enää pakotettaisi eroamaan omasta kotiseurakunnastaan ja liittymään kasvottomaan helsinkiläiseen jättiseurakuntaan vasten tahtoaan.
Järjestelmä mahdollistaisi pitkäaikaisen sitoutumisen omaksi koetun seurakunnan toimintaan. Myös nuorelle luottamushenkilölle tämä tarkoittaisi mahdollisuutta vaikuttaa kirkon asioihin koko valtuustokauden ajan. Nykyisessä järjestelmässä nuori luottamushenkilö tippuu muuttaessaan pois luottamuspaikaltaan.
On mahdotonta nähdä, mitä muuta vaihtoehtoa kansankirkolla olisi asemansa - ja viime kädessä olemassaolonsa - säilyttämiseen kuin suostua uudistukseen. Kulttuurimme on moniarvoistunut kovalla vauhdilla, mutta kirkko elää yhä yhtenäiskulttuurin harhassa. Yhtenäiskulttuurin jäänteenä on juuri tämä parokiaalinen seurakuntarakenne. Uudistukseen suostumalla kirkko voi säilyä hengissä ja säilyttää valtaosan jäsenistöstään. Muotokonservatismi sen sijaan näivettää kirkon hengiltä nopeammin kuin kukaan uskalsi edes ajatella.
Mikko
Arkkipiispanvaaleissahan tämä vastakkainasettelu tuli melko räikeällä tavalla esiin: Homojen siunaamista kannattava Mäkinen on mahdollisimman harmaa ja kankea mitä tulee kirkon organisaation uudistamiseen; Ruokanen puolestaan edustaa perinteistä avioliittonäkemystä, mutta on ollut myös suosittujen Tuomas -messujen yhtenä aktiivisena taustavaikuttajana. Juuri saman kaavan mukaan jonka Falk tässä esitteli. Seurakuntarakennetta tosin ei nykyiset piispat halua uudistaa ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että se olisi liian edullinen vaihtoehto kirkon konservatiivi-siivelle.
3.11.2010 0.28Eila Lias
Sonja. Kirjoitat, että kirkko elää yhä yhtenäiskulttuurin harhassa, jonka jäänteenä on parokiaalinen seurakuntarakenne. En pysty allekirjoittamaan tuota väitettä. Itse jo pitkähkön ajan ev.lut-seurakuntalaisena ja kristittynä olen nähnyt tähän asti eri merkityksiä näille paljon parjatuille rakenteille. Ovathan ne aivan välttämättömät isojen (eikö kirkkoon kuulune vielä n. 4 milj. jäsentä??)ihmisjoukkojen vuoksi. Samoin paikallisseurakunnat tarjoavat juuri sitä evankeliumin työssä tarvittavaa jäsentelyä esim. työntekijämäärien mitoituksessa. Eivätkä nämä rakenteet ole missään määrin haittana. Päinvastoin ne ovat monelle aralle kirkkoon tulijalle turvalliset kuin aitaus, mistä on hyvä aloittaa kasvunsa kristittynä. Jumala on jo luomistyössään asettanut kaipauksen Hänen yhteyteensä meihin jokaiseen. Kasteessa meidät on liitetty Kristukseen, kasvamaan Hänen opetuslapsenaan. Sitä meille tarjoaa kirkkomme ja sen paikallisseurakunnat.
3.11.2010 7.32Sonja Falk
Eila Lias: Tuot esiin tärkeän näkökulman. Paikallisseurakuntarakenne on välttämätön pohja näin suurten ihmismassojen seurakuntaelämän järjestämiselle. Myös oma ajatukseni henkilöseurakuntauudistuksesta lähtee liikkeelle siitä, että paikallisseurakuntarakenne pääosin säilytettään ja että se olisi pohjana uudelle järjestelmälle, jossa henkilö voisi niin tahtoessaan valita kuuluvansa johonkin toiseen kuin asuinalueen sanelemaan seurakuntaan. Asuinalueesta poikkeavaan seurakuntaan kuuluminen vaatisi jäsenen omaa aktiivisuutta asiassa, eli erillistä ilmoitusta muuttoilmoituksen jättämisen yhteydessä.
3.11.2010 9.15Mikael Elmolhoda
"Seurakuntarakennetta tosin ei nykyiset piispat halua uudistaa ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että se olisi liian edullinen vaihtoehto kirkon konservatiivi-siivelle." <-- juurikin näin.
3.11.2010 20.32Kiitos Falkille hyvästä kirjoituksesta, asiallisia pointteja!
konservatiivi-liberaali-sotien ulkopuol. rivijäsen
"Uudistusta kaipaavat kaikki, mutta toiset näkevät uskon ytimen vanhentuneeksi."
3.11.2010 22.40Keitä ovat nämä jälkimmäiset?
"Ajattelen, että kirkon uskon syvin ydin, jota edustavat Raamatun paikka Jumalan sanana ja pyhänä kirjana sekä kirkkomme uskontunnustukset, tämä ydin ei voi olla uudistuksen kohteena, vaan se on kirkon uudistuksen lähde."
Eikö ihmisen ja kirkonkin uskon syvin ydin ole Jumalassa ja Hänen armossaan eikä käsityksissä Raamatun asemasta tai uskontunnustuksista? Jälkimmäiset vaihtelevat maailman ja Suomenkin kristittyjen joukossa hyvinkin paljon...
"tämä ydin ei voi olla uudistuksen kohteena, vaan se on kirkon uudistuksen lähde. Uudistuksen kohteena sen sijaan tulee jatkuvasti olla, millaisten välineiden kautta tästä ytimestä nousevaa julistusta ja seurakuntaelämää toteutetaan."
Mielestäni ehkä ensimmäisenä tulisi ymmärtää, että käytetyt "välineet" vaikuttavat siihen, millaisena "ydin" näyttäytyy ja millaiseksi se määritellään. Muotoa ja sisältöä ei tulisi lähtökohtaisesti (ja naiivisti) erottaa, jos halutaan miettiä oikeasti avoimesti sitä, miten asioita pitäisi kehittää.
Mikael Elmolhoda
Aloin tuossa miettimään vielä tarkemmin Falkin lausetta:
4.11.2010 12.44"Median viime viikkoina äärikonservatiiveiksi nimeämät tahot tuovat jatkuvasti uusia toimintatapoja ja ideoita seurakuntien arjessa hyödynnettäväksi. Kristilliset järjestöt, joista suurin osa on jollakin tavalla kytköksissä herätysliikkeisiin, muodostavat kirkon toimintaa uudistavan ideapankin."
Erittäin hyvä huomio vielä näin tarkemmin ajatellen. Kyllä lähes kaikki monipuoliset skitit, ylistys- ja gospelmusiikki, hengellinen musiikkiteatteri, media yms. lähtevät raamatullisen kristillisyyden piiristä. On haluttu löytää uusia tapoja korottaa Kristusta uudistuvien muotojen ja taiteen kautta, elävässä uskossa. Tämän luovuuden takana on Pyhä Henki, joka toimii ja vaikuttaa ainoastaan siellä, missä Raamattua kunnioitetaan ja sen mukaisesti Kristusta seurataan.
Hannu Lehdeskoski
"Ajattelen, että kirkon uskon syvin ydin, jota edustavat Raamatun paikka Jumalan sanana ja pyhänä kirjana sekä kirkkomme uskontunnustukset, tämä ydin ei voi olla uudistuksen kohteena, vaan se on kirkon uudistuksen lähde."
4.11.2010 18.17Olen Falkin kanssa samaa mieltä, että Raamattu ja uskontunnustus ovat kirkolle oleellisia asioita. Mutta olen huomannut myös sen, että kirkon kuva Jumalasta ja uskon todellisuudesta ei enää kohtaa tavallisen atomiajan ihmisen arkea. Me elämme kirkossa kuin kuplassa ja kuvittelemme, että tässä on koko maailma, mutta kirkon sisäpiirin ulkopuolella elävät eivät jaa meidän kokemustamme.
Kuilu aktiivikristityn ja tapakristityn välillä on suunnaton. Minun kysymykseni pappina on pohtia, miten voisin puhua Jumalasta niin, että se voisi kohdata myös kirkon siäpiiristä osattomat.
Kuulun näihin Falkin kuvaamiin liberaaleihin. En usko kuitenkaan eroavani Falkista mitenkään muuten kuin siinä, että haluan sanoittaa uskoni Jumalaan toisin kuin 2000 vuotta on tehty. Tämä ei merkitse sitä, että heittäisin kristillisen Jumalan romukoppaan, niin kuin usein olen saanut kuulla. Uudelleensanoittamisella tarkoitan sitä, miten Raamatussa itsestään ilmoittava Jumala voisi olla osa tämän päivän ihmisen elämää, tämän päivän kuvin ja sanoin. Antiikin maaliman kuva on mennyttä, kirkon tehtävä on etsiä uusia tapoja puhua Jumalasta
vai niin
"Tämän luovuuden takana on Pyhä Henki, joka toimii ja vaikuttaa ainoastaan siellä, missä Raamattua kunnioitetaan ja sen mukaisesti Kristusta seurataan."
5.11.2010 1.45Ja missä oman seuran ulkopuoliset poissulkien tuomitaan? "Pyhä Henki on meidän, ei muiden..."?!
Kirkon johtoon pettynyt
Kiitos terävästä kirjoituksesta! Jako oppiliberaali-muotokonservatiiveihin ja muotoliberaali-oppikonservatiiveihin on valitettavan osuva. Jos olisin arkkipiispa, pelkäisin mikä vaikutus Raamatusta luopumisella on itseeni, muihin piispoihin, pappeihin, seurakuntalaisiin... Jos kumartaa yleistä mielipidettä, voi liittyä vaikka SPR:ään tai SETAan. Kirkko uskoville.
5.11.2010 11.57Hannu Lehdeskoski
Ottamatta kantaa Falkin esittämiinoppi- ja muotoasioihin, jotka mielestäni ovat asioiden vääntelyä itselleen mieleksi, haluan kysyä teiltä Raamattua kirjamellisesti lukevilta. Millä perusteella te voitte sanoa, että juuri teillä on oikea tapa lukea Raamattua? Itse en lue Raamattua kirjaimellisesti, mutta se on silti minulle elämääni ohjaava kirja. Se on minulle rakas ja erittäin tärkeä.
6.11.2010 20.44Mielestäni kukaan ei voi omistaa oikeaa Raamatun tulkintaa. Kenelläkään ihmisella ei ole totuutta, on vain omasta elämästä lähtöisin olevia tulkintoja asioiden tilasta. Olisin erittäin iloinen, jos raamattukeskustelussa voitaisiin antaa toisille tilaa nahdä Raammattu eri tavalla kuin itse sen näkee. Siinä olisi vahvan ja yhtenäisen kirkon alku. Jos me pidämme kiinni omasta "totuudesta" kirkko tulee hajoamaan vain palasiksi ja sitä minä en todellakaan halua.
Jussi Tuusa
Hannu Lehdeskoski vastaa Sonja Falkin kirjoitukseen ilmaisemalla ”oppiliberaalisuuden” Jumala-uskon uudelleensanoituksena. Olen siinä samaa mieltä, että jokaisen sukupolven ja itse asiassa jokaisen kristityn on tulkittava uskon ydin ja Jumalan ilmoitus aina uudelleen. Jos usko on ymmärryksen tasolla täydessä ristiriidassa maailmankuvan kanssa, johtaa tämä ensin siihen, että uskon kohteeksi tulevat ensin muodot ja lopulta joko usko tai sitten ympäröivä todellisuus kielletään.
10.11.2010 18.02MUTTA, jotta usko Jumalaan olisi kristillistä, täytyy uudelleensanoituksen nousta Jumalan Sanasta. Se ei voi olla mielivaltaista tai yleisen mielipiteen ohjaamaa. Tämä on meille vaikeaa, koska meidän on vaikea ymmärtää, että Sana tuli oikeasti lihaksi. Jeesus oli oikeasti ihminen. Raamattu on täysin virheetöntä Jumalan pyhää sanaa - täynnä inhimillisiä virheitä ja puutteita, syntynyt keskellä tulkintoja ja valtataisteluja. Lihasta (siis pelkästään ihmisistä) syntynyt sana on vanhentunut ja kertoo vain jotakin menneiden sukupolvien maailmankuvasta ja jumalauskosta. Lihalle (islamilaisittain Jumalan valmistamassa formaatissa ihmisille) annettu sana taas tekee Jumalasta vanhentuneen ja nykymaailmaa ymmärtämättömän.
APOSTOLINEN USKONTUNNUSTUS ei selitä mitään. Se ei puhu uskonvanhurskaudesta, ei selitä sovitusta, ei opeta moraalia. Se yksinkertaisesti maalaa kuvan luomisen ja tuomion välille, johon mahtuu kaksi tärkeää historian tapahtumakulkua: Jeesuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus sekä kirkon olemassaolon Pyhän Hengen varassa. Falkin peräänkuuluttama uskontunnustukseen ja Raamattuun pohjautuva uudistus on välttämätön ja sen pitää auttaa sanoittamaan kristillinen oppi ymmärrettävällä kielellä, mutta selitettävä myös ettei usko selitä Jumalaa vaan tarrautuu häneen.
Aulikki Ala-Nissilä
Kiitos Sonja hyvästä kirjoituksesta Sonja!
17.11.2010 10.52Janne
Siunatkaa älkää kirotko.
17.11.2010 16.39Kulkaa emeritusarkkipiispan sanoja ja ottakaa ne todesta.
http://areena.yle.fi/audio/1449091
yst. Janne
Lupaan, kaikki muuttuu paremmaksi.
Tuomo Ruponen
Kiitos Sonja kirjoituksesta!
20.11.2010 23.43Jussi Tuusa: Viisaita sanoja, kiitos!