Paimenen matkassa

Milla Turunen

Voi kirkko soikoon

15.8.2010 18.00
Milla Turunen
Kirjoittaja on Helsingissä asuva teologian ylioppilas.

Kirkko on yksi hullunmylly. Se on niin monimutkainen ja ristiriitainen yhteisö, että joskus sen ongelmallisuus oikein ottaa päähän: On paljon ongelmia löytää ratkaisuja ja toimintatapoja erilaisten näkemysten pyörteessä. Aina joku on jotakin mieltä ja tietää, pitäisikö homot vihkiä ja naisten toimia pappeina. Aina joku on myös eri mieltä, vieläpä äänekkäästi. Tuntuu, että kirkosta käytävä keskustelu näyttää kirkosta vain hankalan ja kiistojen jakaman puolen.

            Silloin, kun kirkko näyttäytyy mielessäni ongelmien kurimuksena, saatan lähteä Taizé-rukoushetkeen. Siellä minut valtaa usein levollinen mieli, kun katson ihmisiä, jotka ovat tulleet paikalle pysähtyäkseen Jumalan läsnäoloon. Siinä on kirkon ydin, kun ihmiset, jotka haluavat olla yhteydessä Jumalaan, kokoontuvat yhdessä hänen eteensä. Myös uskontunnustuksen yhdessä lausuminen on minusta oikea tukipilari. Samaa tunnustusta on vuosisatojen ajan lausuttu kirkoissa, ja siinä ovat uskon ydinasiat, jotka eivät horju. Tunnustus yhdistää kristittyjä eri vuosisadoilta ja kirkkokunnista, ja se on säilynyt ja kypsynyt mitä erilaisimmissa kirkon tilanteissa.

            Rukoushetken jälkeen olen hyvilläni siitä, että kirkko on olemassa, mutta herään samalla takaisin todellisuuteen. Siellä, missä ihmiset muodostavat suuren yhteisön, on väistämättä myös paljon organisoitavaa, keskusteltavaa ja kokoustettavaa. Joukkoon mahtuu inhimillisyyttä, erehdyksiä ja kiistoja. Seesteinen "unelmien kirkko", jossa ei ole ongelmia, ei ole mahdollinen, koska kirkon olemassaolo vaatii konkreettisten seikkojen hoitamista. Ja onneksi kirkosta löytyy sitä hyvää, jonka vuoksi konkreettisia ongelmia jaksaa: halu yrittää rakastaa ja elää yhteydessä Jumalaan niillä eväillä, mitä on annettu. Tämän halun jakavien on hyvä olla yhdessä, rohkaista toinen toisiaan ja jakaa asioita, joita he ovat oppineet Jumalasta.           

            Jotkut tulkitsevat Laulujen laulun Jumalan rakkauslauluksi kirkolleen. Vaikka välillä käväisee mielessä, miten kukaan voi rakastaa tällaista kirkkoa, voimme myös oppia Jumalan asenteesta kirkkoa kohtaan. Jumala rakastaa ja armahtaa epätäydellistä kirkkoaan, joten ehkä mekin voimme yrittää katsella kirkkoa armollisin silmin. Se on yhteisö, jossa me ihmiset toimimme sen mukaisesti kuin osaamme. Eikä Jumala odota ihmiseltä täydellistä, vaan johtaa itse kirkkoaan niissä haasteissa, mitä kirkko milloinkin kohtaa.

            Kaiken tämän kirkkovalituksen seassakaan ei voi väittää, etteikö kirkko saisi usein myös aikaan kaunista jälkeä. Se todistaa Jumalasta voimallisesti: sanoin ja teoin, joskus menestyksellä ja joskus olemalla itse konkreettisin ja selkein esimerkki siitä, kuinka ihmiset tarvitsevat kipeästi Jumalaa.

 

Edellinen artikkeli: Taisteleva Jumala
Seuraava artikkeli: Sydämen pilkahduksia

Kommentit: 6 kommenttia

Mikael Elmolhoda

Hei taas, tuttu henkilö täällä jälleen kommentoimassa :)

"Aina joku on jotakin mieltä ja tietää, pitäisikö homot vihkiä ja naisten toimia pappeina."

Tarkoittaako kirjoittaja, että näissä asioissa ovat vastakkain mielipiteet ja mielipiteet eikä Jumalan Sana ja liberaaliteologia?

"Eikä Jumala odota ihmiseltä täydellistä, vaan johtaa itse kirkkoaan niissä haasteissa, mitä kirkko milloinkin kohtaa."

Miten Jumala voi johtaa kirkkoa, joka ei Häntä seuraa? Ei toki Jumala ketään pakota johdettavakseen vastoin johdettavan tahtoa?

17.8.2010 9.59

Milla Turunen

Hei vaan!
Kirjoittajan mielestä uskonasioissakin voidaan arkikielessä puhua mielipiteistä, varsinkin kun on kyse kiistakysymyksistä.

Mielestäni Jumala johtaa kirkkoa, joka haluaa seurata Häntä, muttei aina osaa tehdä sitä täydellisesti tai aina edes osaa haluta seurata täydellisesti (kuten esimerkiksi Pietari, joka kielsi Jeesuksen, mutta seurasi häntä silti). Kirkkohan kuitenkin rukoilee Jumalaa johtamaan kirkkoaan eli haluaa olla Jumalan johtama, joten uskon, että Jumala sen myös tekee.

17.8.2010 20.46

Mikael Elmolhoda

Kiitos vastauksesta. Mietin tässä, että missä jakeessa Raamattu kehottaa suhtautumaan edes arkikielessä apostolisen opin ydinkohtiin mielipiteinä? Entä millä tavoin se, että jotkut ovat Raamatusta luopuneet, johtaa siihen, että kyseisiin asioihin liittyvä Raamatullinen totuusarvo redusoituu mielipiteeksi? Ei toki Raamatusta saamamme tieto ole yllättäen vanhentunut parin vuosituhannen pystyssä pysymisen jälkeen?

Toisekseen, Pietari teki syvästi parannusta, katui ja itki syntejään ja palasi Herran luokse. Kirkko tekee täysin päin vastoin, eläen katumattomana synnissä. Onko Raamatussa opetusta siitä, että meillä on lupa todeta Jumalan johtavan ihmistä tai joukkoa X, joka on luopunut Raamatun sanasta eikä halua tehdä parannusta?

18.8.2010 9.30

seurakuntalainen

Milla. Kanssasi samaa mieltä, että Jumala johtaa kirkkoaan, vaikka me ihmiset olemme vajavaisia.

Mikael. Eikö meillä luterilaisessa kirkossa joka jumalanpalveluksessa hiljennytä yhteen ääneen tunnustamaan syntimme? Eikö meillä messussa mennä syntinsä tunnustaneena ehtoollispöytään kohtaamaan Vapahtaja ja yhä uudestaan saada liittyä hänen seuraansa kiinni riippuen hänen meille tarjoamassa, ristinkuolemallaan ansaitsemallaan lupauksessa: Poikani, tyttäreni, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi. Eikö luterilainen kirkkomme ole osa maailman laajaa Kristuksen kirkkoa?

18.8.2010 11.28

Mikael Elmolhoda

Pahoittelen mikäli olen ymmärtänyt väärin, mutta käsittääkseni puhuimme kirkosta instituutiona. Jos kirjoittaja olisi puhunut Kristuksen ruumiista pelkästään kollektiivisena uskovien, Raamattua seuraavien ihmisten seurakuntarajat ylittävänä kokonaisuutena, ei siihen olisi liittynyt mitenkään kysymys Raamattua avoimesti rikkovista naispapeista tai homouden harjoittajista. On täysin eri asia langeta, vaikka yrittää seurata Raamattua, kuin tieten tahtoen sanoutua Raamatun opetuksesta irti. Luterilainen kirkkomme on siis ratkaisujensa vuoksi enää hyvin marginaalisesti osa Kristuksen kirkkoa, sillä kukaan ihminen tai mikään instituutio, joka nousee Herran Sanaa vastaan, ei ole osa Herran vanhurskautettua kirkkoa sanan raamatullisessa merkityksessä.

Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. (Hepr. 10:26)

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. (Matt. 7:21)

18.8.2010 11.57

seurakuntalainen

Mikael.Siksi juuri kirkkokansa polvistuu ehtoollispöytään syntinsä tunnustamisen jälkeen, jotta Jeesuksen lupauksen mukaan on osallinen sovituksesta.

Niinhän me jokapyhäisessä jumalanpalveluksessa luemme yhteen ääneen myös Isä meidän -rukouksen, jonka päätämme sanoihin "tapahtukoon sinun tahtosi, niin maanpäällä kuin taivaassa".

Ajattelen myös, että ehkä tuo arviointi, milloin kirkkomme on osa Kristuksen kirkkoa, ei ole meidän ihmisten tehtävä, tuskin kykymme siihen riittävät.

18.8.2010 13.24
 

Esirukouspalstalta

"Pyydän esirukoustanne vastasyntyneen pienen ja hänen äitinsä puolesta. Pyydän rukoilemaan heidän elämäänsä Jumalan siunausta."
mummi Esirukouspalstalle
Radio Dei
1:00
Ajankohtaistunti
Ajankohtaistunti nostaa esiin viikon...
2:00
Raamattu kannesta kanteen
2:30
Matka halki Raamatun
Radiopastori Jukka Norvannon aiheena...
3:15
Shalom
3:30
Elämän Syke
6:00
Raamattu kannesta kanteen
6:50
Virsiä ja harrasta...
Kuuntele Radio Deitä