Netti ja tv hallitsevat aasialaisten median käyttöä

 

Aasiassa median käyttöä hallitsevat internet ja televisio. Lehtien luku vähenee, kun taas radion kuuntelu sinnittelee entisissä lukemissa. Tässä kirjoituksessa käsittelen nettiä ja radiota.

Määrällisesti eniten internetin käyttäjiä on Kiinassa (720 miljoonaa), Intiassa (460 milj.), Japanissa (115 milj.), Venäjällä (100 milj.), Indonesiassa (53 milj.), Filippiineillä (44 milj.), Vietnamissa (50 milj.), Etelä-Koreassa (45 milj.) ja Thaimaassa (30 milj.).

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Suurimmassa osassa näitä maita yli puolet väestöstä käyttää internetiä; poikkeuksena ovat Intia ja Indonesia, joiden väestöstä kolmannes oli internetin käyttäjiä vuonna 2015. Japanissa ja Etelä-Koreassa 90 prosenttia väestöstä käyttää internetiä.

Puolet älypuhelimen käyttäjistä on Aasiassa

Mobiili internet on kasvussa monessa Aasian maassa. Maailman 2,5 miljardista älypuhelimen käyttäjästä puolet on Aasiassa. Vastaavasti kahdeksan vuotta sitten kolmasosa älykännykän käyttäjistä oli aasialaisia. Kiinassa heitä on eniten. Käyttäjien ikäskaala laajenee. Nuorten lisäksi keski-iän ylittäneet ovat alkaneet suosia älykännykkää informaation lähteenä ja sosiaalisten verkostojen ylläpitäjänä.

Yleisin tapa viestiä internetissä on WeChatin kautta; puolet kiinalaisista viestittelee WeChatin avulla. Eikä vain viestittele, vaan joka kolmas WeChatin käyttäjä hyödyntää sitä myös ostosten tekemiseen. Vanhemmalle väestölle on kehitelty uusia apuja asioiden hoitoon internetissä – esimerkiksi Laiye-nimisen palvelun avulla voi tilata taksin, ruokaa, lentolippuja ja jopa siivousapua.

Myös korealaisten kehittämä KakaoTalk ja japanilaisten kehittämä Line ovat tänä vuonna lisänneet palveluvalikoimaansa. Paitsi perinteistä viestittelyä, näillä sovelluksilla voi hoitaa pankkiasioita, tilata taksin, soittaa videopuhelun.

Baidun (kiinalainen hakukone) pääsuunnittelijan Andrew Ng’n mukaan tulevaisuudessa siirrytään äänen ja kuvien käyttöön hakukomennoissa. Jo nyt amerikkalaiset käyttävät mielellään kännykän äänikomentoja, mutta tulevaisuudessa Ng’n mukaan myös niin tehdään Aasiassa.

Mobiilin internetin käyttäjällä on hyvät olosuhteet Etelä-Koreassa, Japanissa, ja Kiinassa – infrastruktuurin, hinnoittelun, kuluttajavalmiuden ja sisällön suhteen. Etelä-Koreassa ja Japanissa on myös parhaat olosuhteet käyttää laajakaista-internetiä.

Internetin ja mobiilin internetin suosion lisääntyminen on pakottanut kristilliset toimijat kalastamaan siellä, missä kala liikkuu, eli internetissä. Sosiaalisen median hyödyntäminen vaatii monelta kristilliseltä mediatoimijalta uutta ajattelua. Siksi monet järjestöt pyrkivät rekrytoimaan nuoria ja sosiaalisen median osaajia. Mikäli niitä ei löydy, vakituista henkilökuntaa koulutetaan uusiin taitoihin.

Kuunteleeko kukaan radiota?

Kun nyt kaikki on niin hyvin Aasiassa, kuunteleeko kukaan radiota? Kyllä, edelleen noin puolet Aasian väestöstä kuuntelee radiota. Varsinkin maissa, joissa internetin käyttö on haasteellista, joko huonokuntoisen infrastruktuurin tai köyhyyden vuoksi. Lisäksi on maita, joiden väestöstä merkittävä osa on lukutaidottomia tai muuten vain haluttomia käyttämään nettiä. KPCB Internet trends 2016 –raportti listaa tällaisiksi maiksi Filippiinit, Intian, Indonesian, Kiinan, Thaimaan ja Vietnamin. Itse lisäisin listaan myös Kambodzan ja Laosin. Täytyy muistaa, että vaikka Kiinan kaupungeissa internet- ja älypuhelinasiat voivat hyvin, niin ei suinkaan ole asian laita maaseudulla.

Radion kuuntelu on muuttunut. Perinteisen radiolaitteesta kuuntelun lisäksi kuunnellaan kristillisiä sisältöjä mobiililaitteilla, CD-soittimilla, äänilaatikoilla (kaiuttimen omaava pieni ’laatikko’ josta muistitikun sisältöjä voi kuunntella) ja kännykällä.

Radiokuuntelijan tarina Kambodzasta

Kambodzalainen opettaja, Heang, on ollut kristitty kolme vuotta. Syy kristityksi tulemiseen oli työtovereiden esimerkki. Koska vanhemmat eivät sallineet Heangin vaihtaa uskontoa, hän päätti olla seuraamatta Jeesusta.

Mutta sitten isä sairastui, ja Heang joutui viemään hänet Phnom Penhin sairaalaan. Heang pelkäsi menettävänsä isänsä ja koki itsensä yksinäiseksi. Silloin hän muisti Jeesuksen ja rukoili apua Häneltä. Rukoillessaan Heang tunsi, miten Jeesus rakastaa häntä, ja hän uskoi.

Heang koki kuitenkin, ettei ollut vahva uskossaan. Kämppäkaverit kehottivat häntä kuuntelemaan Perheradio 99.5:n ohjelmia. Kämppis jakoi korvakuulokkeensa Heangin kanssa niin, että he saattoivat yhdessä kuunnella Perheradiota.

Heang on kiitollinen Perheradiosta ja ystävistä, jotka auttavat häntä tuntemaan todellista Jumalaa. Perheradio on hänelle apu ja rohkaisija.

 
Sansa artikkeliban.12.2.- MJa