Miten ilosanomapiiri muutti elämäni eli tyhmän lähetyssaarnaajan tunnustuksia

 

Häpeä sanoa, mutta yli kolmikymppiseksi asti minä luotin vain saarnatun sanan voimaan. Olin siinä luulossa, että kristinusko menee ihmissydämeen ainoastaan puheita kuuntelemalla. Olin kyllä opiskeluaikanani osallistunut raamattupiiriin, mutta emme pysyneet silloin asiassa eikä itse teksti saanut meille puhua. Minulla ei ollut harmaankalpeaa aavistusta, että raamattupiiri voisi olla paitsi kristillisen kasvun myös evankelioimisen väline. Kunnes eräänä päivänä…

Niin, kunnes minut vuonna 1984 lähetettiin Japanin opiskelijalähetykseen töihin. Luulin meneväni antavaksi osapuoleksi, mutta miten kävikään! Istuessani vasta kastettujen nuorten vetämissä piireissä tein niin suuren löydön, että se muutti koko elämäni: Raamatun teksti herää elämään, kun siitä keskustellaan mielekkäiden kysymysten pohjalta. Se elää kristitylle, se elää etsijälle, se elää pakanalle – se elää kaikille!

IK-opisto, neliöb. 15.-28.4.

Tuohon käänteentekevään vuoteen 1984 asti olin ollut toisenkin harhaluulon vallassa. Olin luullut tietäväni, mitä evankeliumiteksteissä sanotaan. Paavalin kirjeet kiinnostivat minua enemmän, koska niissä oli kunnollista dogmatiikkaa. Jos sain valita, niin puhuin aina mieluiten niistä. Mutta että kertomuksella Sakkeuksesta, Bartimaioksesta ja Tuhlaajapojasta olisi minulle itselleni jotain uutta sanomista, sitä en uskonut hetkeäkään.

Voi minua tyhmää lähetyssaarnaajaa! Voi minua Jumalan sanan halveksijaa! Nyt, kun olen vetänyt raamattupiirin Sakkeuksesta, Bartimaioiksesta ja Tuhlaajapojasta vähintään 30 kertaa kustakin, niin tiedän paremmin. Tiedän, että joka kerran oivallan näistä kertomuksista jotain uutta. Joka kerran tulee Jeesus luokseni ja puhuu minulle henkilökohtaisesti.

Sinun ystäväsi ja sukulaisesi eivät ehkä suostu tulemaan kristillisiin tilaisuuksiin, mutta he saattavat tulla kotonasi kokoontuvaan ilosanomapiiriin.

Juuri tästä ilosanomapiirissä on kysymys – Jeesuksen kohtaamisesta. On kysymys siitä lupauksesta, jonka Jeesus antoi pienpiirille: ”Missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellänsä.” Raamatun sana muuttuu ihan erityisellä tavalla eläväksi, kun siitä keskustellaan pienpiirissä. Pyhä Henki voi kirkastaa tekstin monen ihmisen suun kautta. Omat oivallukset eivät häviä mielestä yhtä nopeasti kuin toisten oivallukset.

Ja että tällaista pienpiiriä vielä voidaan käyttää evankelioimisen välineenäkin – mikä sen parempi. Sinun ystäväsi ja sukulaisesi eivät ehkä suostu tulemaan kristillisiin tilaisuuksiin, mutta he saattavat tulla kotonasi kokoontuvaan ilosanomapiiriin. Et tarvitse muuta kuin toisen kristityn kaveriksesi; te sitten kutsutte pari ystäväänne mukaan, ja niin syntyy uusi ilosanomapiiri. Piirin veto-ohjeet ja kysymykset löytyvät sivuiltamme www.ilosanomapiiri.fi On myös olemassa koulutus-DVD, jota voi kysellä TV7:sta.

Jos Jumala kutsuu sinua tähän tehtävään, niin ethän sulje korviasi hänen kutsultaan!