Anssin kioski

Anssin kioskissa pohditaan yhteiskuntaa, liike-elämää ja uskonnollista kenttää. Tuusulalainen Anssi Tiittanen, 32, on helluntaiseurakuntien viikkolehden Ristin Voiton toimituspäällikkö.

Anssi Tiittanen

Alkoholin 'löytäneet' uskovaiset ovat usein huonossa tilanteessa

29.9.2010 12.00
Anssi Tiittanen

Alkoholipolitiikka on yksi ainoita asioita jossa kannatan nykyistä maltillista holhousta. Eli kenen tahansa aikuisen tulee saada ostaa alkoholia, mutta rajoitetusti ja kovaan hintaan.

Uskon toki siirtymiseen eurooppalaiseen juomakulttuuriin halvempien hintojen avulla, miksi en uskoisi. Siirtymäaika vaan olisi liian pitkä ja tuskallinen. Alkoholiin liittyvät kulttuurimuutokset ovat niin hitaita, että niitä on mahdotonta toteuttaa hallitusti.

Siirtymävaiheessa, eli silloin kun alkoholi on jo edullisempaa, mutta ihmisten tottumukset ("nyt kannattaa juoda enemmän kun kalja on halpaa") eivät ole muuttuneet, tulee liian paljon ruumiita ja kärsiviä lapsia.

Virallinen alkoholin riskikulutusraja (miehillä 24 alkoholiannosta/viikko, naisilla 16) ei vastaa arkihavaintoja. Seitsemälle päivälle jaettuna Anssi voisi tämä laskentatavan hengessä kiskaista huoletta 3,5 pulloa olutta joka ilta. Oltaisiin vasta rajalla, että EHKÄ saattaa alkoholiriski muodostua.

Kuka tahansa voi todeta, että tällaisen alkoholimäärän nauttiminen ei voisi olla aiheuttamatta perheessä pahaa jälkeä. Ja vielä kerran: suositusten mukaan ollaan kuitenkin siis vasta riskikäytön rajalla, eikä ongelmia pitäisi todennäköisesti syntyä.

Vaikka riskirajassa onkin kysymys puhtaasti terveydellisestä eikä moraalisesta rajanvedosta, ohjelukemat antavat viestin siitä, mikä on sallittavaa.

Alkoholivalistuksessa pitäisi päästä siihen, että puhutaan terveyskielen sijasta arkitermeillä. "Kaksi kaljaa on riittävästi, kolme jo liikaa". "Jo se, että on pakko vetää joka ilta yksi bisse, on alkoholismia".

Vedetään vähän takaisin: kohtaamani viranomaisten antama alkoholivalistus, pääasiassa kouluaikana, on ollut aina asiallista ja siinä on ollut arvot kohdallaan. Kohtuutta on korostettu, ja todelliset riskirajat pidetty matalina.

- -

Helluntaiherätyksen piirissä ainoa "saarnatuolikelpoinen" näkemys on ollut täysraittius. Jopa satunnaisesti viinilasillisen nauttivat pastorit useimmiten puhuvat seurakunnan edessä täysraittiuden puolesta. Asenne on se, ettei ketään haluta saarnastuolista käsin ohjata alkoholin suuntaan.

Helluntaiherätyksen alkoholilinjauksia on ohjannut kaksi tekijää: Raamatun suhde alkoholinkäyttöön, sekä suomalaisesta kulttuuriperimästä nouseva viisaus tai sen puute, riippuen katsontakannasta.

Nykyisin vain harva uskottelee, että Raamattu läpensä olisi ehdottoman absolutismin kannalla ja kaikki sen pyhät ihmiset olisivat olleet absolutisteja. Täysraittiuden suositus nousee Raamatun kohtuuvaatimuksesta yhdistettynä suomalaiseen herätyskristilliseen perinteeseen, jossa oluen tai viinin nauttiminen katsotaan olevan merkki maallistumisesta. Tosiuskovainen ei viihdy maallisten ilojen äärellä, eikä hae nautintoa väkijuomista.

Läpi historian näyttää toteutuneen sama asia: kun suomalainen on tullut uskoon, hän alkaa kammoksua alkoholinkäyttöä. Yksi tärkeimpiä uuden uskovaisen tunnusmerkkejä on ollut se, että ei enää tee mieli juoda viinaa.

En halua lainkaan väheksyä tätä kokemusta. Uskon, että Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä halun pysyä selväpäisenä. En myöskään haluaisi vapauden nimissä koskaan sekoittaa alkoholia ja hengellisiä asioita. Olutteltta kesäjuhlilla (helluntaiherätyksen kohdalla Juhannukonferenssissa) ei ole mielestäni hyvä ajatus, vaikka yhä useampi helluntailainen satunnaisesti olut- tai viinilasin huulilleen kohottaa.

Herätyskristilliseen perinteeseen näyttää pysyvästi juurtuneen kriittinen ja karttava suhde alkoholiin. Kuten aiemmin vihjaisin, seuralaisena on kulkenut aina myös kaksinaismoralismi: sanotaan toista ja tehdään toista. Toinen lieveilmiö on vaikeneminen, eli kun omat käsitykset poikkevat liikkeen saarnatuolikelpoisesta näkemyksestä, ollaan hiljaa koko aiheesta.

- -

Hankalimmassa asemassa tuntuvat olevan ne uskovaiset, jotka ovat "löytäneet" viinit ja oluet aikuisemmalla iällä absolutistisen nuoruuden jälkeen.

Alkoholiin voi syntyä vilpittömän ihastunut suhde, joka saattaa pääväestöläisestä tuntua jopa huvittavalta. Viiniä ja olutta ostetaan silmät ja sydän kiiluen, pulloja jemmaillaan kaappeihin. Ollaan olevinaan vapautuneita ja avoimia, mutta silti varjellaan tarkasti, ettei omasta rakkaaksi tulleesta harrastuksesta yleisesti tiedettäisi.

Tämä ihastuksen tunne on ehkä jotain sellaista, josta Raamattu Sananlaskuissa (23) varoittaa: "Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas. Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko. Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia".

On päivän selvää, että jos alkoholin nauttija ei voi yhteisössään puhua ongelmattomasta käytöstään, ei hän voi puhua sen enempää, jos ongelmia ilmaantuu. Uskovaisten piireissä, käsittääkseni kirkkokuntaan katsomatta, on sosiaalinen itsemurha kertoa alkoholiongelmista. On se sitä tietysti monessa muussakin yhteisössä.

- -

Myös ihmisen, jolla on luontevan satunnainen suhde alkoholiin, tulisi tehdä itselleen selväksi, että ihminen ei sinänsä tarvitse alkoholia mihinkään. Alkoholi ei kuulu elimistöön luonnollisena osana, se ei ole mikään viljan tai veden kaltainen luonnollinen ravintoaine, jota suorastaan täytyy nauttia.

Alkoholi toimii ihmiskehossa seuraavasti: alkoholijuomien vaikuttava aine etanoli, joka on myrkyllinen, antiseptinen alkoholi, vaikuttaa nautittuna keskushermostoa lamauttavasti. Etanoli aiheuttaa häiriöitä näköaistissa, tasapainossa, tuntoaistissa ja harkintakyvyssä. Ihminen kokee myrkytysreaktion yleensä miellyttävänä, "irtaannuttavana". Etanolin nauttimisen seurauksena syntyy myrkytystila, jonka tutuin oire on krapula. Vielä pitkään sen jälkeen, kun alkoholi ei tunnu enää vaikuttavan, keho tekee työtä poistaakseen elimistöön palamistuotteena kertyneen asetaldehydin.

Jos alkoholin nauttimista välittää tarkastella edellä kuvailtuna kemiallisena ja fyysisena tapahtumasarjana, alkaa luonnostaan esittää itselleen ihan hyviä kysymyksiä. Miksi käytän alkoholia? Miksi haluan saattaa kehoni myrkytystilaan? Mitkä ovat ne tarpeet, joihin haen kemiallista ratkaisua, vaikka tarjolla olisi myös sosiaalisia ja hengellisiä ratkaisuja?

 

Edellinen artikkeli: Helvetti on hyvä tuote

Kommentit: 10 kommenttia

Eero Haarala

Kiitos Antti... Loistava analyysi. Itse olen käytökseltäni suhteessa alkoholiin absolutisti, en kuitenkaan asenteeltani. Sanoitkin aivan oikein, että emme voi Raamatulla perustella absolutismia.

Itse haluan ajatella samoin kuin sinä viinasta, sitä ei kukaan oikeasti tarvitse ja siihen liittyy vahva kasinaismoralistinen ongelma. Tästä asiasta olisi hyvä saada laajempaakin keskustelua hertyskristillisissä piireissä.

29.9.2010 15.54

Mikael Elmolhoda

Toimiva ja monipuolinen analyysi arasta aiheesta. Itse näen alkoholin lähinnä juomaan voimakkaampia makuvivahteita tuovana lisämausteena, tai väkevämmissä juomissa antiseptisenä ainesosana, joka on allekirjoittaneeltakin monta flunssaa ehkäissyt kurkussa kurlattuna. Pääasia, ettemme aiheuta itsellemme tai lähimmäisillemme vahinkoa tai kiusausta sillä, miten tätäkin ainetta käytämme. Oikein käytettynä se on luonnollinen osa tasapainoista ja Jumalaa kunnioittavaa elämäntapaa, mikä parhaiten ilmennee ehtoollisen nauttimisessa. Siinä alkoholipitoista viiniä käytetään oikeimmalla mahdollisella tavalla; siinä on Herran ruumis.

30.9.2010 13.22

Mikael Elmolhoda

Niin, piti toki kirjoittaa "Herran veri", mutta tekstini merkitys lienee ymmärrettävä silti.

30.9.2010 13.23

Satu Ranne

Tuosta sosiaalisen itsemurhan tekemisestä olen kyllä vähän eri mieltä. Ainakin monet AA-ryhmät kokoontuvat seurakuntien tiloissa. Joka päivä astumme kasteen hautaan Kristuksen kanssa.

Itse elin nuoruuteni erään herätysliikkeen parissa ja siellä oli aika paljon kylvetty lustetta viljan joukkoon ja monilla oli jo nuorena aikamoinen alkoholiongelma. Yllättäen itsekin löysin itseni ojanpohjalta ja olin ollut vakavamielinen siihen asti, joten otin asian aika raskaasti. Jos olisin ollut vähemmän vakavamielinen, olisin selvinnyt kuin koira veräjästä.

En tiedä, tuliko tässä nyt tehtyä itsemurhaa. Kalevi Lehtinen on sanonut, että suomalaisten tärkeimmät itsemurhavälineet ovat ruokailuvälineet: veitsi ja haarukka. Siinäkin synnissä olen kunnostautunut, varmaan osin psyykenlääkkeiden syystä.

30.9.2010 14.00

Satu Ranne

Onhan niitä viinispesialisteja luterilaisen ja ortodoksisen kirkon papeissakin. Ja Valamon luostarissa valmistetaan viinejä. Että eikö tuo vähän ahdasmielinen yleinen kristittyjen absolutismi asenne ole hiukan kaukaa haettua? Minua viime vuosina ateistiystäväni on yrittänyt opettaa viininjuonnin saloihin, mutta sitten pistin stopin sille. Viimeksi olen korkannut siideripullon Victorian ja Danielin häitä seuratessa. Eli ei aina viinistä ala irstas ja perkeleellinen meno vain, jos on sen henkinen alkujaankin ja perisuomalaisen humala- ja sekoiluhakuinen.

30.9.2010 18.01

Martti Vaahtoranta

Tästä aiheesta voisi - täällä Suomessa - kirjoittaa helposti kokonaisen kirjan. On hyvä kuitenkin nähdä, että kyseessä on syvästi kulttuurisidonnainen asia. Ei tarvitse muuttaa kauemmaksi kuin Saksaan (missä itse olen asunut hyvän osan elämästäni) huomatakseen tämän. On hassua katsoa vaikkapa hurskasta vanhempaa papinemäntää silmiin ja yrittää selittää hänelle, kuinka "monien suomalaisten kristittyjen mielestä on synti juoda alkoholipitoisia juomia" ja ymmärtää, ettei tämä yrityksestään huolimatta ymmärrä ollenkaan, mitä tarkoitan. Monista muista hauskoista esimerkeistä puhumattakaan.

Siksipä en itsekään yritä sanoa aiheesta enempää.

4.10.2010 11.54

LeaMaria

Niin, Martin esimerkki olutmaa Saksasta on oivaltava. Selitä siinä sitten alkoholijuomien vaarallisuudesta, kun sen muinaisen Martin emäntäkin oli kuulemma erinomainen oluen panija...

No, ehkä kaikkia Lutherinkaan kehotuksia ei kannata toteuttaa ihan äärimmilleen, ei myöskään niitä hänen kehotuksiaan viihtyä oluttuvassa..

Eräässä eteläisessä maassa koettua: helluntaiseurakunnassa oli yleistä tarjota maukasta ja vahvaa likööriä joulunajan kyläislyissä. Seurakunnan sihteerin hurskas aviomies ehdotti, että suomalaistenkin kannattaisi ottaa pienet hörpyt silloin tällöin kylmän torjumiseksi... Yritin selittää jotain kansamme alttiudesta alkoholismin kiroukselle, mutta hän ei millään tajunnut, että pieni korkillinen silloin tällöin koukuttaisi ketään... Eipä kai tunteunut tätä kansaa... :)

Tekopyhyys Suomssa kylläkin kukoistaa - mässäilyn synti on sallittu, vaikka esim. sokeri riittävästi käytettynä tuhoaa elimistöä yhtä varmasti kuin alkoholi.

8.10.2010 16.47

Vesa Markus

Pieni huomautus: sanot, että 3.5 pulloa olutta joka ilta aiheuttaa varmasti perheessä pahaa jälkeä. Lasket annokset riskikäytön rajasta, joka on 24 pulloa.

Otatko huomioon, että mainittua 3.5 annosta alkoholia ei ole pakko nauttia yhdellä kertaa, tai edes illan aikana? Kuulostaako määrä enää karmaisevalta, jos ajatellaan aikuisen miehen juovan yhden pullon lounaalla, toisen pullon päivällisellä, ja kolmannen (0.5 litraa) esim. iltasaunassa? Tuosta tulee hiukan vajaa 3.5 annosta vuorokaudelle. Humalaan tuosta tuskin joutuu, vaikka ylimääräistä energiaa ohrapirtelöstä tietty kerääntyy. Mikä tässä tilanteessa olisi mielestäsi se "paha jälki", joka perheelle aiheutuu?

ps. myönnän toki, että jokapäivänen 3.5 annoksen nauttiminen voi olla liikaa, en tosin ole tutustunut lääketieteellisiin selvityksiin ollakseni varma.

11.10.2010 19.20

Sari

Mielipiteitä on monia. Itse pidin kirjoituksestasi paljon, varmaankin juuri siksi, että olen kanssasi samaa mieltä asiasta :)Kiitokset. Enkä ole tajunnut ihan noin selvästi tuota etanoli-juttua aiemmin, hyvin selitetty.

15.10.2010 19.23

Papukaija

Onhan helluntailaisisissakin ollut sellaisia, jotka käyttävät alkoholia kohtuudella. Ehkä isovanhempien aikaan on piiloteltu, mutta ei enää sen jälkeen.

26.10.2010 13.44
 

Esirukouspalstalta

"Pyydän esirukoustanne vastasyntyneen pienen ja hänen äitinsä puolesta. Pyydän rukoilemaan heidän elämäänsä Jumalan siunausta."
mummi Esirukouspalstalle
Radio Dei
0:00
Raamattubuffet
Raamattubuffet-ohjelmassa pohditaan...
1:00
Ajankohtaistunti
Ajankohtaistunti nostaa esiin viikon...
2:00
Raamattu kannesta kanteen
2:30
Matka halki Raamatun
Radiopastori Jukka Norvannon aiheena...
3:15
Shalom
3:30
Elämän Syke
6:00
Raamattu kannesta kanteen
Kuuntele Radio Deitä